Bij het maken van een podcast komt meer kijken dan een microfoon aansluiten en op record drukken. Met het stappenplan van Audiodroom maak je er een goed doordachte productie van. Je krijgt overzicht over wat er allemaal bij komt kijken, welke acties erbij horen en hoe je het succes kunt meten.

We zetten ideeën om in concrete plannen, werken aan een eigen audio-identiteit, schrijven scripts, bereiden interviews voor, monteren & masteren, en maken een promotieplan. 

Audiodroom kan je bijna alles uit handen nemen, of alleen helpen waar je simpelweg handjes of ervaring te kort komt. Wat je ook kiest: zie hier het recept voor een professionele podcastproductie.

Je kunt dit verhaal ook luisteren als podcast middels de player hierboven.

1. Concept en planning van de podcast

Je hebt een idee voor een podcast – maar misschien is het nog niet zo concreet. Of je hebt het juist al helemaal uitgedacht. Hoe dan ook: samen zetten we de puntjes op de ï. We zoeken antwoorden op de volgende vragen:
  • Wat heb je te vertellen? Misschien heb je wel zo’n brede waaier aan onderwerpen dat we moeten kiezen wat als eerste aandacht verdient.
  • Wat is de doelgroep?
  • Hoe vertel je het zo dat het toegevoegde waarde heeft voor de luisteraar?
  • En: hebben we eigenlijk goede sprekers voorhanden over de onderwerpen die je gedachten hebt?
Samen verkennen we mogelijkheden, en we bepalen ook de juiste vorm voor je podcast:
  • Wordt het een talkshowformat?
  • Kiezen we voor een reportage-achtige vorm?
  • Of maken we een combinatie van beiden?
Ook niet onbelangrijk: wat wordt de naam van onze pocast? En wat kiezen we als ondertitel?

Tot slot: hoeveel afleveringen gaan we maken? Met welke frequentie willen we publiceren en in welke periode? Op basis hiervan maken we een planning voor de voorbereiding, opnamedagen, nabewerking, distributie en promotie.

2. Presentator en podcast-vormgeving

Als het concept staat, moeten we nadenken over hoe de podcast klinkt. Hebben we al een presentator, verslaggever of interviewer op het oog? Kan deze persoon het onderwerp goed vertalen naar de doelgroep? Daarnaast denken we na over de vormgeving: de herkenningsmuziek, intro, bumpers en outro’s. Ook bij audio spreken we dan over vormgeving, en maak je geen zorgen, voor je het weet heb je het jargon onder de knie!

We buigen ons ook over podcastcoverart: de visuele identiteit van je podcast. Simpel gezegd is dit het plaatje waar mensen op kunnen klikken in hun podcast-app. Toch is het iets waar je goed over na moet denken: dat plaatje moet aantrekkelijk zijn om op te klikken en in één oogopslag iets duidelijk maken over de inhoud van de podcast.

Podcast maken - ook iets voor baby's en kinderen?

3. Hosting en podcast-trailer

Een podcast bestaat in technisch opzicht uit een reeks audiobestanden, die achter elkaar afgespeeld kunnen worden. Deze audiobestanden moeten ergens online staan, bereikbaar voor het hele wereldwijde web. Hiervoor kiezen we een speciaal podcasthostingbedrijf. Er zijn zowel gratis als betaalde opties voor handen; samen kiezen we de beste strategie. Zodra deze keuze is gemaakt, kunnen we ons podcastkanaal aanmaken, met titel, korte omschrijving en onze podcastcoverart.

In een zo vroeg mogelijk stadium nemen we ook een korte trailer op met de aankondiging van de podcast in 1 of 2 minuten. We hoeven deze nog niet uitgebreid te promoten; deze trailer is in eerste instantie alleen bedoeld om te zorgen dat de podcast wordt gedistribueerd naar alle podcast-apps, iets wat de eerste keer enkele weken kan duren.

4. Interviews voorbereiden

Nu hebben we een raamwerk waarmee we kunnen gaan bouwen. Per aflevering stellen we vast wat het onderwerp is, wie de sprekers zijn, wat we zelf willen vertellen, en waar gasten over aan het woord komen. Steeds met in het achterhoofd: hoe maken we het zo boeiend mogelijk voor de luisteraar? Uiteindelijk maken we per aflevering een draaiboek: een soort script met vraagsuggesties. De presentator heeft tegen deze tijd goed meegelezen en meegedacht, zij of hij is nu goed in het onderwerp ingevoerd, heeft een goed idee van de bedoelingen per aflevering en kan dus, indien nodig, afwijken van het script en improviseren om tot een optimaal resultaat te komen.

5. Opnemen van de podcast

Als het concept staat en de interviews zijn voorbereid, plannen we de opnames in. Audiodroom organiseert in nauw overleg afspraken met gasten op een locatie die logistiek het handigst is. Dat betekent: de mobiele podcaststudio komt naar je toe! Of we gaan op pad met de lichtgewicht recorder voor sfeervolle opnames op straat, op een congres, in de natuur of in een productiehal – wat het onderwerp van je aflevering ook is. Tijdens de opnames houden we in de gaten of de afgesproken onderwerpen aan bod komen en letten we uiteraard op de kwaliteit van de opnames.

Tijdens het opnameproces maken we ook foto’s van alle sprekers, zodat we deze later in de promotie kunnen gebruiken.

6. Postproductie en audionabewerking

Na de opnames vindt, in de dagen en weken erna, de postproductie plaats. Dat is een mooi woord voor knippen, plakken en hard genoeg maken. De opnames worden teruggeluisterd, ingekort waar het minder boeiend wordt, eventueel worden met voice-overs missende ingrediënten in het verhaal toegevoegd. Middels EQ en compressie wordt gewerkt aan klankkleur en verstaanbaarheid en eventueel wordt muziek en vormgeving toegevoegd. Ook wordt de aflevering luid genoeg gemaakt zonder té luid te zijn: het geluid wordt gemasterd volgens de podcastaanbevelingen van Apple Podcasts. De afleveringen worden geëxporteerd als mp3’s, die naar de podcasthost geüpload kunnen worden.

In deze fase vindt ook eindredactie door de opdrachtgever plaats, en worden eventuele aanpassingen gedaan, voordat de aflevering definitief publicatieklaar is. 

Podcast maken in de studio

7. Promotie van je podcast

Een podcastaflevering maken en publiceren, betekent uiteraard niet dat je ook meteen luisteraars hebt. Je zult je podcast moeten promoten. Samen maken we een promotieplan, waarin we alle kanalen zoveel mogelijk benutten: social media, bestaande nieuwsbrief, andere interne en externe kanalen die de opdrachtgever ter beschikking heeft. Hierbij kunnen we ook gebruik maken van Audiograms: een klein videootje van een podcastfragment, omdat bewegend beeld in een social media tijdlijn meer de aandacht trekt dan statische tekst met een linkje. Dit is een veelgebruikte ‘best practice’ voor de promotie van podcasts. Ook maken we bij de promotie gebruik van eerder gemaakte foto’s en eventueel ander beschikbaar beeldmateraal. Indien mogelijk betrekken we ook de eerder geïnterviewde gasten en andere contacten uit  de voorbereidingsperiode bij de promotie. Door deze te vragen de podcast eveneens te promoten, veroorzaken we een olievlekwerking.

8. Statistieken en evaluatie van de podcast

Elke podcasthostingpartij zorgt voor – meer of minder gedetailleerde – luisterstatistieken. Hierbij wordt vaak het aantal plays of downloads vermeld, en soms de completion rate (hoever luistert men een aflevering uit). We zorgen uiteraard voor toegang tot deze statistieken, uitleg hoe je deze statistieken moet lezen, en in hoeverre ze belangrijk zijn voor het meten van je succes.

Daarnaast evalueren we samen de podcastproductie. Zo nodig doen we dat per aflevering, maar in elk geval zorgen we voor een evaluatie van het geheel.

Overweeg jij een podcast te beginnen? Audiodroom helpt je graag!