Dit is de Podnieuws Update vrijdag 12 april 2019 (S1-E11), met in deze editie:

  • 70% van de Amerikanen voert geen klap uit tijdens het luisteren naar een podcast
  • De beste manier om je podcast te promoten is gewoon via Google
  • Een gratis cursus podcastmarketing van RadioPublic

Dat, en meer, in de Podnieuws Update van vrijdag 12 april.

Wil je reageren, mail me dan op hajo@audiodroom.nl of stuur een tweet naar @audiodroom.

Podcast consumer 2019 gepubliceerd

Het belangrijkste nieuws van deze week komt uit Amerika: van alle Amerikaanse podcastluisteraars heeft krap de helft dat gedaan met de Spotify App. Om precies te zijn 43%. Dat is één van de cijfers in het laatste podcastonderzoek van Edison Research. Het onderzoek heet The Podcast Consumer 2019 en het borduurt voort op het Infinate Dial-onderzoek van begin maart. Maar dit onderzoek zoomt helemaal in, puur op podcasting.

En het bevat ook nieuwe cijfers, op vragen die niet in het eerdere onderzoek stonden. Ik noem een paar interessante feiten uit het onderzoek:

  • 51 procent van de Amerikanen van 12 jaar en ouder heeft wel eens naar een podcast geluisterd. Vorig jaar was dat nog 44 procent.
  • Het luisteren naar podcasts neemt een steeds belangrijkere plek in tussen wat Amerikanen allemaal luisteren: sinds 2014 is het podcastaandeel verdubbeld.
  • Er werd ook gevraagd naar wat mensen zoal doen tijdens het luisteren naar een podcast. En 70% zegt: niets, ik luister gewoon alleen. Maar direct daarna volgt: huishoudelijke taken, autorijden, ontspannen voor ik in slaap val, koken en wandelen.
  • Dan iets over advertenties in podcasts: er werd ook gevraagd hoe waarschijnlijk het zou zijn dat een luisteraar een bepaald merk zou overwegen nadat-ie een advertentie van dat merk had gehoord in een podcast, en 54% procent antwoordde dat die waarschijnlijkheid toenam, maar 7% meldde dat het minder waarschijnlijk zou worden.

Eigenlijk kan ik nog wel even doorgaan, want er staan eigenlijk best veel vragen in, die interessant zijn voor podcastmakers om het publiek goed te begrijpen. Het is natuurlijk Amerikaans onderzoek, dus niet 1 op 1 toepasbaar op Nederland, maar toch. Nog een paar take-aways dan (in goed Engels):

  • D’r werd ook gevraagd waarom mensen die niet naar podcast luisteren eigenlijk niet luisteren. En driekwart geeft aan gewoon niets te zien in podcasts. De helft zegt: daar heb ik geen tijd voor, of er zit geen informatie in die ik niet ook ergens anders kan vinden. Ook een interessant antwoord op deze vraag: 40% zegt dat podcasts te lang zijn. En 32% zegt dat er zoveel podcasts zijn dat ze geen idee hebben waar ze moeten beginnen. En, met meer dan 000 titels in de iTunes-catalogus, zoals ik vertelde in de Podnieuws update van vorige week, is dat niet zo gek.
  • Daar staat tegenover de mensen in dit onderzoek ook aangeven dat ze meer naar podcasts zouden luisteren als er meer podcasts zouden over de onderwerpen waar ze in geïnteresseerd waren.
  • Nog een feit: het aantal podcastluisteraars is gegroeid dus, en er zijn meer mannen bijgekomen dan vrouwen. En: de groei gaat het hardst in de leeftijdsgroep 12 tot 24.
  • 26% procent van de Amerikanen verhoogd weleens de snelheid van een podcast.
  • De belangrijkste reden om naar podcasts te luisteren is om nieuwe dingen te leren, op de tweede plek om vermaakt te worden en op plaats 3 staat: om de hoogte te blijven van de laatste onderwerpen.
  • Amerikaanse podcastluisteraars zijn het meest geïnteresseerd in muziek, nieuws, entertainmentnieuws, geschiedenis, sport en eten. Ik vind het zelf nog steeds heel jammer dat er zo weinig podcasts voor kinderen zijn (en al helemaal in het Nederlands), maar daar is in Amerika ook maar 9% van de luisteraars in geïnteresseerd.
  • De belangrijkste reden om naar podcasts te luisteren – dit is niet verrassend: omdat je ondertussen andere dingen kunt doen.

En dan nog een dingetje waar ik iets uitgebreider bij stil wil staan: het ontdekken, de discovery van podcasts. Veel makers denken nog steeds dat het belangrijk is om hoog in de iTunes of Apple Podcasts rankings te staan. Maar in het onderzoek werd ook gevraagd: op welke manier ontdek je – op zijn minst af en toe – een podcast? En het nummer 1 antwoord? Dat was helemaal niet de iTunes lijst, of de Apple ranking. Maar nee: het antwoord was: een zoekopdracht op internet. Op de tweede plaats: social media. Op de derde plaats: een tip van vrienden of familie. En de iTunes lijst staat pas op de 7de plek!

GreenPeace duikt in de plastic soep

GreenPeace heeft een podcast gemaakt over de plastic soep, en dat deden ze al varend over de Rijn, samen met 3FM DJ Yoeri Leeflang. Die praat in de podcast met gasten uit de hele wereld over de impact van wegwerpplastic. In een van de eerste twee podcasts is Kate Nelson te gast, een succesvolle Australische influencer die al meer dan tien jaar zonder wegwerpplastic leeft. De podcast heet Plastic Podcast en staat op Spotify, Soundcloud en Stitcher, zo vermeldt het persbericht. Blijkbaar niet, of nog niet op, op iTunes.

Apple Podcasts in de browser

Apple heeft afgelopen week blijkbaar een paar testjes gedaan met het beschikbaar maken van de iTunes podcast catalogus in de browser. Tot nu toe kreeg je steeds alleen een iTunes preview te zijn als je – via het web – een podcast uit de iTunes catalogus benaderde. Maar deze week doken screenshots op van podcasts die ook echt af te spelen waren, in de browser. En omdat de iTunes catalogus nog steeds de grootste is, maar het afspelen van podcasts uit die catalogus tot nu toe alleen op iPhones kon, is dit best belangrijk nieuws. Want een webplayer voor de iTunes podcasts betekent onder andere dat die daarmee ook op Android telefoons af te spelen zijn. En dat zou het potentiële publiek natuurlijk vergroten. Maar misschien hebben we te vroeg gejuicht – later deze week was de oude versie alweer te zien. Apple heeft zelf – voor zover ik weet – nog geen verklaring gegeven of nieuwe feature aangekondigd.

Ander Apple nieuws: er gaat ook een gerucht de ronde dat Apple Apple Music en Podcasts gaat splitsen in 2 apps.

Radiopublic biedt gratis cursus podcastmarketing aan

RadioPublic biedt een gratis cursus podcastmarketing aan. Tenminste, als je je podcast claimt op RadioPublic. Je leert in de cursus dingen als het linken, embedden en delen van je podcast, social media en emailmarketing, het maken van een press kit, en het laten groeien en in gesprek gaan met je publiek.

Je podcast heeft een website nodig

Als jij nog steeds denkt dat het voldoende is om je podcast te maken en deze te uploaden naar je podcasthost, dan zit je ernaast. Je podcast heeft een website nodig, en er zijn maar liefst 14 redenen waarom. Dat schrijft Jack Rhysider op het blog van Lime.Link. De belangrijkste reden: veel mensen luisteren via de website in plaats van via een app. Maar ook: je kunt een website beter zoekmachine-optimaliseren (en dat is erg nuttig als je weet dat veel mensen podcasts simpelweg ontdekken via een zoekopdracht, zoals ik net vertelde uit dat Amerikaanse onderzoek), je kunt via je website bonusmateriaal aanbieden, het ziet er professioneel uit en je kunt mensen laten abonneren op je nieuwsbrief. En nog een paar andere redenen dus. Ik kwam deze link trouwens op het spoor door een link van @podcastnetwerk op twitter. (En daar kun je mij vinden als @audiodroom.)

Multitrack instructies voor de Rodecaster pro

Als je werkt met de Rodecaster pro en het multitrack gedeelte onder de knie wilt krijgen, dan moet je misschien het blog van Rode even checken. Daar hebben ze voor een aantal populaire DAW’s (audio-editors) exacte instructies neergezet hoe je alle verschillende bronnen van de Rodecaster op een apart spoor binnenkrijgt in je DAW. Er zijn instructies voor Audition, Garageband, Logic Pro X, Protools en Reaper. Je bent nu dus nog wel beperkt tot het opnemen op de computer in plaats van op de SD-kaart van het apparaat, maar Rode zegt te werken aan een oplossing daarvoor.

Apple Charts

We hebben het er net al even over gehad of die Apple Charts nu wel of niet belangrijk zijn, maar ik zie deze week wel een opvallend ding in de top 10, die is vindbaar via Chartable en gaat alleen over iTunes, dus geeft geen compleet beeld. Vanaf 1 september 2019 maken André van Duin en Ferry de Groot nieuwe afleveringen voor De Dik Voormekaar Show, die als podcast beluisterd kunnen worden. Tot die tijd kun je luisteren naar oud materiaal dat door hen van commentaar is voorzien. En dat oude materiaal staat nu al in de top tien!