Dit is de Podnieuws Update van vrijdag 31 mei 2019 (S1-E19), met in deze editie:

  • Apple repareert Nieuw en Noemenswaardig
  • Welke kleuren moet je kiezen voor je podcast artwork?
  • En: Spotify maakt eigen jingles

Dat, en meer, in de Podnieuws Update van vrijdag 31 mei. Beluister ‘m in de player hieronder, of lees verder.

Apple repareert uitgelichte podcastsectie

Wie weleens naar podcasts zoekt, of luistert via iTunes, kent ongetwijfeld het kopje Nieuw en noemenswaardig (New & Noteworthy in het Engels). Als je zelf een podcast maakt en wat vaker in die lijstjes zit te neuzen, is je misschien opgevallen dat sommige van die lijstjes zelden tot nooit in beweging kwamen of zelfs járen achter elkaar exact hetzelfde lieten zien. Die sectie Nieuw en noemenswaardig is een belangrijke plek voor podcasts – als je daarin staat zal je podcast meer opvallen, zullen er meer mensen op klikken en zal je dus meer luisteraars aantrekken. Daarom is het goed nieuws dat het algoritme – of wat het ook is dat Apple gebruikt om dit lijstje te vullen – deze week eindelijk weer in beweging is gekomen. Omdat sommige podcasts dus al jaren van het goede plekje profiteerden en het voor andere, soms hele goede podcasts, onmogelijk leek om daar genoemd te worden.

Als we nu naar de Nederlandse iTunes kijken, zien we inderdaad vrij recente podcasts in het lijstje staan, waaronder De Dik Voormekaar Show, de NOS Formule 1 Podcast en de Kofferbakmoord.

Als je wilt weten wat de best practices zijn om in dat toplijstje terecht te komen, lees dan even het blog van Kate Erickson op Medium. Eén interessante tip wil ik alvast noemen: Kate stelt altijd een launchteam samen, dat bij een nieuwe podcast helpt om momentum te creëren: het launchteam zorgt voor recensies, reviews, posts op social media etc. En zorgt zo voor maximale aandacht en een groot (of groter) aantal downloads op ongeveer hetzelfde moment – en dat is waarschijnlijk een van de ranking factoren voor iTunes.

Spotify maakt jingles voor Your Daily Drive

Nu we Apple hebben genoemd, gaan we naar ons wekelijkse Spotifyrubriekje. Even serieus: wat mij betreft hoeft het niet elke week over dezelfde grote spelers te gaan, maar ze doen nu eenmaal bijna elke week iets opvallends of belangrijks. Zoals je misschien al eerder hebt gehoord, zijn ze bij Spotify aan het experimenteren met playlists die zowel uit muziek als nieuws bestaan, en voor het nieuws leunen ze dan op korte podcastjes. In feite krijg je zo een dynamisch, on demand voor jouw samengestelde radio-achtige show, met je eigen muziek en nieuws dat voor jouw relevant is. Nou ja, zover is het nog niet, maar zoiets zou het kunnen worden. Sommige mensen krijgen zo’n Your Daily Drive playlist al te zien in Spotify en daar zijn nu ook speciale Spotify jingles in opgedoken. Er zijn generieke jingles. En er zijn ook plaatsgebonden jingles, zoals bijvoorbeeld voor Los Angeles en San Fransisco. Of en wanneer deze playlists ook in Nederlands gaan verschijnen is niet bekend, en al helemaal niet wie de leverancier van de nieuwsblokjes dan wordt. De beide soorten jingles zijn als playlists terug te vinden, gewoon in Spotify.

Welke kleuren moet je kiezen voor je podcastcoverplaatje?

Voordat mensen naar je podcast gaan luisteren, moeten ze er wel eerst op klikken, in bijvoorbeeld iTunes, Apple Podcasts of tussen de zoekresultaten in een podcastapp. Dat vraagt dus om een podcast coverplaatje waar goed over nagedacht is. Dat de aandacht trekt. En in 1x duidelijk maakt waar die podcast over gaat. Maar welke kleuren zijn er nu eigenlijk populair voor podcastcovers? Zijn er trends waar te nemen? Hoe kan je iets doen wat opvalt? Dan Misener is diep in de kleurenkant van podcast artwork gedoken. Hij heeft bijna 12.000 podcastcovers gedownload en ze vervolgens gesorteerd op kleur. In een blog op Medium deelt hij een aantal van zijn bevindingen:

  • Een rode achtergrond met een witte tekst is een populair idee.
  • Dat geldt ook voor een blauwe achtergrond met een witte of lichte tekst – maar daar zijn er zoveel van dat het moeilijk wordt om op te vallen.
  • Dan kun je beter geel gebruiken. Daar zijn er minder van – en het is een goede manier om op te valllen, zij het wat goedkoop.

Verbeteringen voor Audiogram en Headliner

Als je je podcast wilt promoten op social media zoals Twitter of Facebook, kun je natuurlijk gewoon een tekstje typen, eventueel een fotootje uitzoeken en een link erbij zetten. En zo dóe ik het ook meestal. Maar je haalt op social media een beter resultaat met bewegend beeld. En omdat podcasts meestal uit alleen geluid bestaan is dat nog niet zo makkelijk. Daarom zijn er verschillende tools beschikbaar die een klein videootje genereren van een podcastfragment en zo iets bewegends maken, dat op social media meer de aandacht trekt. Twee voorbeelden van deze tools zijn Audiogram en Headliner – en die hebben deze week alletwee verbeteringen doorgevoerd. Headliner is nu direct geïntegreerd in Acast, en Audiogram heeft verbeterde templates gemaakt die nog meer werk uit handen nemen, zodat podcastmakers hun creatieve energie kunnen steken in… het maken van podcasts in plaats van het creëren van video’s. Met dank aan Podnews voor het tippen van dit verhaal. Ik ga proberen deze week zelf ook zo’n social media clip te maken. Op Twitter vind je mij als @audiodroom, en ook op Facebook kun je me vinden als Audiodroom.

Nog even zeuren over Loudness…

Ik weet het, ik weet het, ik heb al een heleboel gezegd over Loudness van podcasts. Maar ik las deze week weer bewijs dat ik daar niet voor niets over zit te zeuren: de BBC heeft een skill beschikbaar voor de Amazon Alexa, en die skill is te zacht. Als je zo’n smart speaker hebt, zoals de Alexa van Amazon, dan kun je daar vaardigheden, skills, aan toevoegen. En één zo’n skill is het nieuwsbulletin van de BBC – in feite een nieuwspodcast. Die skills kun je toevoegen vanuit een soort app store, en in die app store kunnen mensen ook weer reviews achterlaten. En over die skill van de BBC klagen mensen nu dat-ie veel te zacht is, niet alleen in vergelijking met andere skills, van andere producenten, maar ook gewoon, te zacht om het goed te kunnen horen, zelfs als Alexa op maximaal volume staat. Ik citeer:

  • “This would be a five star review except that the volume for this stream continues to be lower than other components of our daily flash briefing.”
  • “The volume is SIGNIFICANTLY lower than the rest of the news/skills. I had to STRAIN to hear what is being said.”
  • “ I love the information but agree with the many others that the volume is way too low. Once it is complete, the next flash briefing blasts out way too loud”.

En hier heb je dus een goed voorbeeld waarom het zo zinvol is als audioproducenten zich gezamenlijk aan een standaard houden, zodat het een gezamenlijke inspanning wordt om de gebruikerservaring zo goed mogelijk te krijgen. Voor TV en Radio bestaat die gezamenlijk afspraken al, en zijn ze voor een groot deel zelfs verplicht. Als je meer wilt weten over de loudness van je podcast check dan aflevering 8 en 10 van Tussen de Oren.

Komende donderdag: uitreiking Dutch Podcast Awards

Even nog een korte reminder: aanstaande donderdag is de uitreiking van de Dutch Podcast Awards. Je kunt stemmen in 10 verschillende categorieën. Dat kan nog tot 4 juni, dat is aanstaande dinsdag. Voor de uiteindelijke uitslag telt de stem van het publiek voor 70% mee en die van vakjury voor 30%. De vakjury kiest uit alle winnaars uiteindelijk de beste podcast van Nederland. En er staat inmiddels ook een verklarend tekstje op de site over de samenstelling van de jury en het feit dat sommige juryleden zelf ook met een podcast genomineerd zijn:

Het kan zijn dat een podcast genomineerd is waar een jurylid bij betrokken is. In dat geval wordt hij of zij niet ingedeeld op die categorie en kan dus ook geen invloed uitoefenen op de uitslag. Als de podcast waar een jurylid bij betrokken is de winnaar is in een categorie – en daarmee meedingt naar de titel Beste Podcast van Nederland, dan kan het betreffende jurylid tijdens het juryberaad NIET stemmen.

Ik las dit letterlijk voor van de website.

De uitreikingen vinden plaats in Dauphine in Amsterdam, dat is het café in hetzelfde gebouw als waar BNR zit. En de uitreiking is live te horen op BNR.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *