Dit is de Podnieuws Update van vrijdag 17 mei 2019 (S1-E17), met in deze editie:

  • De podcastwereld heeft een aanbevelingsalgoritme nodig
  • Chartable komt met extra podcaststatistiek
  • Spotify komt met de ‘Google Docs’ van het podcasten

Dat, en meer, in de Podnieuws Update van vrijdag 17 mei.

Dit is de Podnieuws update, en dat is een overzicht van wat mij is opgevallen in het podcastnieuws van de afgelopen week. Elke vrijdag is er een nieuwe aflevering.

De podcastwereld heeft behoefte aan betere discovery

Spotify heeft in de eerste helft van dit jaar 400 miljoen dollar uitgegeven aan het kopen van 3 podcastbedrijven – en die investering gaat naar verwachting pas zinvol worden op het moment dat meer mensen naar podcasts gaan luisteren. De logische volgende stap voor Spotify is nu om hun aanbevelingsalgoritme voor muziek te kopiëren en om te bouwen naar een aanbevelingsmachientje voor podcasts. Waarbij je dus – op basis van je muzikale interesses, of op basis van je interesses voor andere podcasts – andere podcasts krijgt voorgeschoteld die je waarschijnlijk ook interessant vindt. En dat is hard nodig, schrijft Simon Owens op Medium. De playlists van Spotify hebben artiesten laten doorbreken waar we anders nooit van gehoord hadden. En het wordt tijd dat we dat ook bij podcastst gaan krijgen.

Deze week is opnieuw duidelijk geworden dat Spotify daar druk mee aan het testen is. Maar ook Pandora probeert podcastafleveringen aan te bevelen aan haar gebruikers op basis van eerder luistergedrag. En gisteren werd bekend dat de BBC ook in haar BBC Sounds-app een aanbevelingsalgoritme gaat opnemen, waarin trouwens ook – zo laat de BBC weten – ruimte is voor aanbevelingen buiten de bubbel van de gebruiker.

Volgens de schrijver van het artikel is het hoog tijd voor een nieuwe grote sprong voorwaarts voor de podcast. De podcast groeit weliswaar, maar het aantal podcastluisteraars is nog steeds maar een klein deel van alle audio-consumptie. En dat komt vooral doordat de discovery van podcasts nog maar zo mondjesmaat is ontwikkeld.  

‘Podcasts moeten geld durven vragen’

Podcastmakers denken te weinig na over een verdienmodel of werken zelfs gratis. En dat is een fout, zegt Alexander Klöpping, de baas van Blendle. Hij heeft ongeveer hetzelfde ook al eens gezegd in het eigen blad van Blendle. Maar nu deed hij zijn uitspraken tijdens The Next Web Conference in Amsterdam.

“Er dient zich in de vorm van podcasts nu een nieuwe golf van creativiteit in de media aan. Het mooie daarvan is dat journalisten uitvoerig hun verhaal kunnen doen. Wat ik echter zie gebeuren is dat ze dezelfde fout maken die andere media eerder al maakten bij online. Ze geven hun werk voor niets weg.” Dat zei Klöpping volgens een artikel van Emerce.

Het is een verhaal dat ik vorige week ook al vertelde. Toen kwam het uit de mond van Mike Raab in een artikel op Medium. Richard Otto van Spreekbuis.nl bracht Blendle en Klöpping ook al eens in verband met podcasts en we horen Klöpping dit nu voor de tweede keer in het openbaar vertellen. Het zou mij niets verbazen als er bij Blendle inmiddels serieuze plannen zijn om een podcastplatform op te richten.

Chartable komt met nieuwe podcaststatistiek

Wie podcaststatistieken zegt, zegt Chartable. Dat bedrijf biedt zowel gratis als betaalde varianten van podcastluisterstatistieken aan. Ze bestaan al een tijdje, maar ze hebben nu een nieuw product gelanceerd: traceerbare url’s die ervoor zorgen dat podcastmakers te weten kunnen komen hoe een luisteraar de podcast heeft ontdekt – en dus of de marketingboodschap die hen daar heeft gebracht, effectief was. De tool heet SmartLinks.

En eigenlijk laat het vooral zien hoeveel werk er nog aan de winkel is om podcasts net zo analyseerbaar te maken als de rest van het internet, schrijft The Verge op haar website. Het probleem dat de tool vooral op wil lossen is om te bepalen of iemand niet alleen op een link naar een podcast heeft geklikt, maar vooral of die persoon ook op play heeft gedrukt. In technische termen: dat doen ze door een custom-url te maken en die te koppelen aan een cookie. Daardoor kan het IP-adres worden achterhaald, en dat wordt dan gematched met het IP-adres van luisteraars van een podcast. Het is een slimme truc, die het bovendien mogelijk maakt om podcastluisteraars die op een iPhone zo’n link aanklikken, direct naar Apple Podcasts te sturen. En bijvoorbeeld naar Pocket Casts als ze dat op een Android-telefoon doen.

Wie voor zijn podcast een account heeft op Chartable kan gratis SmartLinks aanmaken, maar om dat te doen met je eigen domeinnaam, heb je een pro account nodig, en dat kost 100 dollar per maand.

Brand In Het Landhuis genomineerd

De podcast De Brand in het Landhuis is genomineerd voor de Zilveren Reissmicrofoon 2019, de jaarlijkse radioprijs.

In de toelichting meldde de jury dat ze “in één middag alle zes afleveringen van De Brand in het Landhuis verslond, een meesterlijk gemaakte podcast van podcastmaker en acteur Simon Heijmans en eindredacteur Marion Oskamp. De podcast is uitgebracht door NPO Radio 1 en hoort bij de best beluisterde en populairste podcastseries van het jaar.”

Andere genomineerden voor de prijs zijn het culinaire radioprogramma Mangiare! En presentator Mieke van der Weij. Vorig jaar werd de Reissmicrofoon gewonnen door Vroege Vogels.

Spotify komt met de ‘Google Docs’ van het podcasten

Spotify heeft een nieuwe tool voor podcasters gelanceerd. Die tool moet het veel makkelijker maken voor podcasters die inhoudelijk precies weten wat ze willen, maar die geen audio-editing skills hebben. De slimste truck die erin zit, is een automatisch transcript van de opname, waarna je kan audio-editen zoals je ook een Word-document zou wijzigen. De tool heet Soundtrap voor storytellers. En je kunt ‘m gratis uitproberen voor 2 weken en daarna mag je een abonnement betalen van 15 dollar per maand. En dat is niet veel geld als je bedenkt dat je zo’n 25 euro per maand betaaldt voor Adobe Audition zonder zo’n transcriptieservice. Maar ik ben vooral benieuwd of die transcripties  echt iets toevoegen – ik kan met Reaper al prima monteren met mijn oren – ik weet niet of ik daar nog uitgeschreven tekst bij nodig heb eigenlijk. Voorlopig is deze optie er alleen in het Engels. Toch hoor ik het graag van iemand die het heeft geprobeerd wat de ervaringen waren.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *