Dit is de Podnieuws Update vrijdag 5 april 2019 (S1-E9), met in deze editie:

  • Er zijn ruim 2,2 miljoen Nederlandse podcastluisteraars
  • VINK, is de nieuwe podcast over podcasting
  • Google is nu schijnbaar echt begonnen met de transcriptie van podcasts

Dat, en meer, in de Podnieuws update van vrijdag 5 april.


Wil je reageren, mail me dan op hajo@audiodroom.nl of stuur een tweet naar @audiodroom.

Ruim 2,2 miljoen Nederlandse podcastluisteraars

Volgens onderzoek van een marketingbureau uit Amsterdam luisteren er inmiddels 2,2 miljoen Nederlanders naar podcasts. Met een maandbereik van 13 procent zijn met name hoogopgeleide jongeren en young professionals verantwoordelijk voor de ‘wederopstanding van de podcast’. Het doel van de studie is om inzicht te krijgen in de feitelijke consumptie en toegevoegde waarde van podcast-reclame op de ontwikkeling van merkdoelstellingen van adverteerders, schrijven de onderzoekers. Met andere woorden: hoe effectief is een reclame in een podcast? Ook hieraan kan je – een beetje – zien dat de podcast steeds serieuzer voet aan de grond krijgt in Nederland.

BBC: “Podcastluisteren gaat verviervoudigen”

Deze week waren de Radio Days in Lausanne, in Zwitserland. Daar komt allerlei nieuws vandaan. Niet alleen over de podcasting maar ook over radio in het algemeen. James Cridland, de man achter de podcastnieuwsbrief PodNews

En Cridland signaleerde daar als trend in een blog na de radiodays ook een soort tegenstelling tussen de Verenigde Staten en Europa. Daar, aan de overkant van de grote plas, zijn ze superoptimistich over radio en met name over podcasts – het gaat bijvoorbeeld heel goed met iHeartradio, een broadcast en internetradioplatform. Maar hier, in Europa, begint het er steeds meer op te lijken dat broadcasters hun content willen beschermen, door het bijvoorbeeld alleen in de eigen app aan te bieden, soms zelfs door er geld voor te vragen of om te voorkomen dat podcast rss feeds worden gekopieerd en worden gebruikt om fakenews te verspreiden. Of dat laatste echt gebeurd is nog maar de vraag, maar de manier waarop podcasts nu werken, maakt iets dergelijks wel mogelijk. Tel daarbij op dat het aantal radioluisteraars al jaren gestaag daalt, en de toekomst van radio klonk in Lausanne niet al te vrolijk. Positief nieuws voor podcasters was er wel, in Lausanne: de BBC voorspelde dat het aantal podcastluisteraars de komende 2 jaar nog zal verviervoudigen.

VINK, de podcastgids voor Nederland

“Zie je door alle podcasts het bos niet meer? Smacht je naar goede luistertips? De redding is nabij”. Ik lees nu de omschrijving voor van: VINK, dé podcastgids van Nederland! Radio 1-presentator Mischa Blok, Vincent Bijlo – dé radiorecensent van Nederland – en Volkskrant-recensent Stan Putman bespreken drie podcasts aan de hand van fragmenten en leggen ze langs de meedogenloze VINK-meetlat, zo staat in de omschrijving. En dat klinkt dan ongeveer zo:

Google is echt begonnen met de transcriptie van podcasts

Als je goed rondspit in de programmeercode van Google Podcasts kun je terugvinden dat Google inmiddels is écht is begonnen met het transcriberen van podcasts. Waarbij dus het gesproken woord automatisch wordt omgezet in doorzoekbare tekst. Google had dit eerder al aangekondigd, maar de resultaten daarvan waren nog nooit in het wild waargenomen. Nu dus wel, althans voor sommige podcasts, en alleen als je Google Podcasts op desktop gebruikt, én als je heel diep in de achterliggende programmeercode gaat snuffelen. Maar het begin is er. De verwachting is dat Google dit uiteindelijk voor de normale gebruiker zichtbaar gaat maken. Én dat het op deze manier veel makkelijker wordt om te zoeken in podcastcontent.

Spotify vs Apple

Dan nog even naar het wedstrijdje wie heeft de grootste in podcastland – Apple of Spotify? Voxnest presenteerde hier eerder ook al een onderzoek naar en ze hebben nu aangekondigd dat ze dit de komende tijd in de gaten blijven houden. Dus nu, begin april, kwamen ze met de cijfers over maart. Sinds het vorige rapport is Spotify officieel van start gegaan in India en inmiddels zijn ze daar ook meteen marktleider geworden. Daarnaast is Spotify ook groter dan Apple in Indonesië, Latijns-Amerika en Spanje. De volgende update staat gepland voor begin mei.

Tweede editie NTR podcastprijs

De NTR podcastprijs 2019 komt eraan.  Het is de tweede editie van deze prijs, die is gericht op jonge podcastmakers. “De vorm van je podcast is helemaal vrij. Het kan een verhalende serie zijn, een enkele documentaire, klankbeeld, hoorspel, reportage, nieuwsitem, dramaproductie of portret zijn. Ook wat betreft de inhoud en lengte zijn er geen beperkingen. Het onderwerp kan cultureel, journalistiek of politiek zijn, luchtig of serieus van toon. Zolang het maar jouw eigen stempel draagt”, zo schrijft de NTR op de site. En als je niet zo goed weet waar je moet beginnen kun je ook nog terecht bij de NTR podcastdokter. Als je van gedachten wilt wisselen of je idee wilt bespreken dan kun je bij de Podcastdokter terecht. Ook als je al opnamen hebt gemaakt maar worstelt met de opbouw van het verhaal dan kun je de Podcastdokter om advies vragen. De podcastdokter houdt trouwens het hele jaar rond spreekuur, niet alleen rond de uitreiking van de podcastprijs.

De Dik Voormekaar show komt terug als podcast

Dit nieuws is eigenlijk al van eind vorige week, maar van na het ter perse gaan van de Podnieuws update, dus om volledig te zijn meld ik het toch nog even: De Dik Voormekaar show komt terug als podcast. André van Duin en Ferry de Groot gaan weer samen aan de slag. André gaat vanuit huis een podcast-versie maken van de radioshow. RTL Boulevard heeft hem gesproken en van Duin kondigde aan dat de Dik Voormekaar show vanaf 1 september live gaat. De komiek gaat verder op de oude voet en alles blijft in principe hetzelfde zoals fans gewend zijn het oude format. De nieuwe afleveringen worden gepubliceerd onder de vlag van Dag en Nacht Media.

iTunes telt 700.000 podcasts

Ook dit is een feitje van vorige week: er zitten nu officieel 700.000 podcasts in de iTunes catalogues. En dat worden er alleen maar meer, dus als je nog wil beginnen, begin dan nu, want je komt er steeds moeilijker tussen, was de grap die op Twitter rondging.

1 aprilgrap in podcastland

Ook in podcastland ging een 1 aprilgrapje rond. Het duurde even voor ik ‘m door had, of om precies te zijn: ik begreep nog wel dat het een grap was, maar het duurde even voor ik me bedacht dat het maandag 1 april was. De grap ging erover dat je je niet langer schuldig hoeft te voelen als je altijd alle advertenties skipt in podcast met het 30-secondenvooruit knopje. Podsights kwam met The Weekly Skip, een podcast waarin je in 1x alle advertenties kunt terugluisteren. Voor het gemak hebben ze de advertenties beperkt tot de merknaam. Een fragmentje, de Weekly Skip voor Zip Recruiter.