Dit is de Podnieuws Update van vrijdag 14 juni 2019 (S1-E21), met in deze editie:

  • Het aantal Nederlandse podcast-luisteraars groeit gestaag
  • Nieuwe podcast-playlists van Spotify
  • En: er is een nieuwe Nederlandse podcast over de IJssel, en één over bier!

Podcast-updates en aanpassingen bij Spotify

We beginnen met een blokje Spotifynieuws deze week. We verwachten van Spotify al maanden dat ze steeds serieuzer inzetten op de podcast, er gingen al een tijdje geruchten, en ze zijn bezig een aantal tests te doen… maar nu hebben ze ook de eerste veranderingen die echt live, voor iedereen zichtbaar zijn, uitgerold.

Spotify heeft namelijk een nieuwe playlist voor je klaarstaan, die Your Daily Podcasts heet. Een link zet ik uiteraard in de show notes. Als ik in mijn playlist kijk, zie ik een aflevering van De Wilde Haren podcast, dan een aflevering van de Woordenschat Podcast, dan een aflevering van Formule 1 Aan Tafel. En dan verderop nog iets van de Kofferbakmoord. Het lijstje lijkt vrij willekeurig samengesteld, er zitten ook niet allemaal dingen die ik leuk zou vinden. Maar dat is ook wel logisch, want ik luister niet vaak podcasts via Spotify, dus heeft de app weinig historische gegevens om zich op te baseren. Wel goed dat Spotify dit doet – een eerste stap om mensen makkelijker kennis te laten maken met nieuwe podcasts.

En naast deze Your Daily Podcasts playlist is er dus ook – een beetje verwarrend misschien – de Your Daily Drive playlist van Spotify. Vorige week werd al bekend dat Spotify daarmee komende zomer aan het testen gaat in een aantal verschillende landen, en onder een beperkt aantal gebruikers. Deze week meldde Techcrunch dat deze playlist in de VS al officieel is gelanceerd. In de playlist staat muziek die je al leuk vindt, afgewisseld met andere aanbevolen liedjes, en, jawel: podcast nieuws updates van onder andere The Wall Street Journal en NPR. Daarmee is het de eerste keer dat Spotify muziek en podcasts in één playlist combineert.

En dan zijn in er in desktop versie van Spotify ook nog nieuwe tabbladen verschenen, waaronder eentje die Podcasts heet. Ook goed nieuws want zo wordt de podcast steeds prominenter gepresenteerd, waardoor meer mensen ermee kennis zullen maken, en het aantal luisteraars dus zal groeien. Als ik het goed heb gezien, zijn er ook veel mensen die dit nieuwe podcast tabblad ook in de mobiele app van Spotify hebben, maar bij mij, op Android, is dat nog niet zo.

Dan moet ik het – tot slot van dit Spotifyblokje – nog even over podcastcollega Marco Raaphorst hebben, van de nieuwsbrief podpraat en van de Vervormer-podcast. Hij ontdekte als 1 van de eersten ter wereld dat je op twitter nu hele afleveringen van een podcast kunt afspelen, als je ze embed via Spotify. Vroeger kreeg je in de player in je twitter timeline dan alleen een fragment te horen, maar nu kun je dus de hele aflevering afspelen. Ik heb dat ook even getest met de vorige aflevering van de Podnieuws Update – een link in de show notes.

Bol.com begint zakelijke podcast

Dan Nederlands podcastnieuws, over nieuwe podcasts, te beginnen met Bol.com: die webwinkel begint een zakelijke podcastreeks. Volgens Emerce.nl “biedt een podcast ruimte voor uitleg en achtergrond en lijkt het bol.com daarom een geschikt medium voor de zakelijke klanten van Bol.”

De bedoeling is dat er iedere aflevering iemand van bol.com aanschuift, en een zakelijke verkoper op het platform van Bol. En die verkoper brengt dan een vraag mee. Of een thema dat die aflevering centraal staat. In de eerste aflevering gaat het over pakketjes terugsturen.

De podcast heet Afhaalpunt en wordt gemaakt door Microphone Media.

Bierradio komt met podcasts

En dan is het bijna weekend, dus misschien een goed moment om het over bier te hebben. En wel de combinatie van de podcasts en bier. Dat is een veelgebruikte combinatie natuurlijk; er zijn vooral in Amerika aardig wat podcasts waarin een paar mannen om een tafel zitten, de grappen maken die vrienden zoal maken en daarbij een of ander speciaalbiertje drinken, waar ze het dan even over hebben.

Maar nu bedoel ik: podcasts over bier. Over het brouwen van bier, over bieropleidingen, over nieuwe biersoorten, enzovoort, enzovoorts. Deze podcasts zijn allemaal nieuw, in het Nederlands, en ze zijn een spin-off van bierradio.nl (ik wist niet eens dat dat bestond). Een van de afleveringen gaat over speciaalbiertjes. En dan specifiek over gist.

De podcasts van Bierradio zijn onder andere te beluisteren via iTunes en Spotify.

Fontys zoekt Docent Podcast- en Radiojournalistiek

Als je veel over radiomaken én over podcasts weet, en je hebt ambities als docent, dan moet je nu even blijven luisteren. Fontys Hogeschool Journalistiek zoekt een docent Podcast- en Radiojournalistiek. Ik lees de functietitel nu letterlijk voor, en ik vind het wel leuk dat ze de podcast nog voor radio noemen. Nog een citaat van de website:

Omdat audio in het medialandschap en in ons curriculum een steeds prominentere rol speelt, zoeken we met ingang van het nieuwe schooljaar een allround radiomaker, die voorop loopt in journalistieke vernieuwing, zoals het maken van podcasts, audio in multimedia en andere (digitale) ontwikkelingen.

Verder staat in het eisenlijstje dat je deskundig moet zijn op het gebied van journalistiek, en journalistieke vernieuwing, dat je ervaring als multimediaredacteur of -verslaggever moet hebben en nog wat andere dingen.

Check de complete vacature middels de link in de show notes van deze podcast.

21% van de Nederlanders luisterde afgelopen maand naar een podcast

Het Reuters Institute Digital News Report 2019 is verschenen. Dat is eigenlijk een wereldwijd onderzoek naar nieuwsconsumptie in allerlei landen. Maar er staat ook een hoofdstuk over Nederland in en daarin komt ook de podcast even aan de orde. Belangrijkste statistiek die ik eruit haal is dat 21% van de Nederlanders naar podcasts luisterde in de afgelopen maand. Vorig jaar was dat nog 18%. Daarmee groeit het aantal luisteraars minder hard dan het aantal Nederlandse podcasts.

Het Nederlandse deel is geproduceerd door het Commissariaat voor de Media en die lieten deze week ook de Mediamonitor 2019 verschijnen. En daarin staat nog een aanvullend feitje: Van de Nederlandse jongeren tussen de 18 en de 24 jaar luistert 50 procent wel eens naar een podcast, dan is een forse groei: 10% meer dan een jaar eerder. Van de 55-plussers luistert maar 6 procent wel eens naar een podcast.

Eikelboom lanceert podcast over de IJssel

En tot slot aandacht voor nóg een nieuwe Nederlandse podcast. De zendermanager van NPO Radio 1 is een podcastserie begonnen over de IJssel – als je het mij vraagt een van de mooiste rivieren van Nederland.

Veel mensen kennen Wim Eikelboom al van zijn IJsselfoto’s op twitter. Maar hij begint naast beeld over de IJssel nu dus ook met geluid.

De muziek is van Tangerine. Vrijdag 21 juni is de presentatie. Inderdaad, langs de IJssel bij Zwolle. Tangarine treedt dan op.  Het programma is toegankelijk voor maximaal honderd belangstellenden.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *