Dit is Podnieuws Update van vrijdag 10 mei 2019, met in deze editie:

  • Podcastafleveringen vanaf nu in Google zoekresultaten
  • “Podcasts worden beter als je ervoor moet betalen”
  • Show notes zijn nog steeds een rommeltje in veel apps

Dat, en meer, in de Podnieuws Update van vrijdag 10 mei.

Abonnementsmodel is de toekomst voor podcasting

De toekomst voor podcasting ligt in een abonnementsmodel. Dat zegt Mike Raab in een artikel op Medium. Hij is een venturecapitalist uit San Francisco. En hij schrijft het artikel vanwege de start van Luminary – een app die podcasts aanbiedt met een betaald abonnement.

Volgens Raab kunnen we uit het verleden leren dat de kwaliteit van content toeneemt zodra mensen er middels een abonnement voor gaan betalen. Alle nieuwe media beginnen eigenlijk met advertenties als kapitaalstroom – en om betere content te maken heb je dan óf een groter publiek nodig, óf meer adverteerders. Ook kranten begonnen ooit zo. TV: hetzelfde. Voor radio gaat de vergelijking niet helemaal op, omdat je daar in Nederland gratis naar kan luisteren, maar in Amerika heb je ook een betaald aanbod van satellietradiozenders – waarop onder ander Howerd Stern is te horen.

Dus je kunt er wel tégen zijn dat Luminary een betaald podcastplatform heeft opgezet, zegt Raab, maar wat mensen die dat zeggen vergeten, vindt Raab, is het volgende, en volgens mij is dit het interessantste stukje uit zijn artikel: op het moment dat je mensen geld gaat vragen voor content, wordt automatisch de druk hoger om iets goeds neer te zetten, omdat mensen er anders simpelweg niet voor willen betalen. En dat betekent dan vaak weer dat er meer geld aan de productie uitgegeven mag worden. De contentmakers zijn de ruggegraat van de creatieve industrie, en die verdienen het om beter betaald te worden dan nu.

Dus, zegt Raab, dit is een verhaal dat al eerder is verteld. Kijk naar kranten, kijk naar televisie. De komst van Luminary is iets waar de podcastindustrie juist blij mee moet zijn.

Luminary doet updates aan de app

En over Luminary gesproken – ik vertelde vorige week al dat die een slechte startweek achter de rug hadden. Maar ze lijken nu wel te luisteren naar de podcastcommunity. Want ze hebben een aantal aanpassingen aan hun app gedaan:

  • Ze gaan de show notes van podcasts zichtbaar maken op alle platformen
  • Ze gaan zorgen dat de links in de show notes klikbaar worden
  • Ze gaan zorgen dat de juiste maker getoond wordt bij elke podcast

Podnews test hoe show notes eruit zien in verschillende podcastapps

James Cridland van Podnews is – juist vanwege de bende die Luminary maakte van de show notes – eens gaan testen hoe dat eigenlijk gaat in andere apps. Ik ben blij dat daar eens iemand uitgebreid aandacht aan besteedt, want het is in veel apps echt een rommeltje, ondanks dat wij podcastmakers ons best doen om het allemaal netjes in typen. Show notes – zegt Cridland – zijn een belangrijk deel van een podcast, vooral omdat ze vaak links bevatten naar aanvullende informatie over de onderwerpen die in de podcast besproken zijn. Dat doe ik in deze podcast ook:

Ik zet van alle onderwerpen in deze Podnieuws Update een link in de show notes. Ik zeg dat er vanaf nu niet bij elk onderwerp apart bij, maar als je dus iets hoort waar je meer over wilt weten, check dan de tekst bij deze aflevering in je podcast app of kijk op audiodroom.nl.

Dat hoor je mij iedere week wel een keer zeggen, maar dan is het dus wel prettig als die links ook werken. Ook omdat er soms credits in staan naar bijvoorbeeld gebruikte muziek, waar het vaak verplicht is een link op te nemen. James Cridland heeft onder andere die links, maar nog 18 andere elementen getest, in maar liefst 40 verschillende podcastapps. Het beste uit de test komen PocketCasts, Overcast en Castro, maar geen enkele app haalde een perfecte score.

De app die het slechtste uit de test kwam, was Spotify. Meer details staan uiteraard in het artikel, dat ga ik nu niet helemaal doornemen, maar Podnews kwam nog wel met een lijstje aanbevelingen, en twee daarvan wil ik hier wel even noemen:

  • Als je een link in de show notes gebruikt, plak dan het volledige webadres in de tekst, dus zeg maar: https://www.audiodroom.nl, om even een voorbeeld te noemen. En maak dus geen klikbare link van het WOORD Audiodroom. Dan heb je meer kans dat er bij de luisteraars op hun telefoon ook iets klikbaars verschijnt.
  • Je kunt wel plaatjes aan de show notes toevoegen, maar de meeste apps negeren die plaatjes totaal, en laten ze dus niet zien aan de gebruiker. Dus je moet ervoor zorgen dat de informatie ook begrepen kan worden zonder het plaatje.

Tot slot doet Cridland nog een dringende oproep aan Spotify om die show notes echt te fixen. Het klopt wat hij zegt, daar zie het er echt het allerslechtst uit van alle apps. En omdat Spotify minstens 10% van de podcastdownloads verzorgt, mogen ze daar echt wel wat meer aandacht aan besteden, zegt Cridland.

Podcastafleveringen in Google-zoekresultaten

Google heeft het ergens in 2018 al beloofd: ze wilden gaan helpen het aantal podcastluisteraars te verdubbelen. En toen kondigden ze al aan dat ze podcasts als eerste rangs burgers wilden gaan presenteren in de zoekresultaten. En deze week hebben ze de daad bij het woord gevoegd: als je nu zoekt op de titel van je podcast krijg je in veel gevallen een aantal afleveringen te zien met direct daarnaast een playknop. Dat werd aangekondigd tijdens Google I/O 2019.

Je hoorde Zack Reneau-Wedeen, hij is het hoofd van het podcastteam van Google.

In het geval van deze podcast, Tussen de Oren, is de presentatie nog wel een beetje suboptimaal. Deze podcast staat in de zoekresultaten als afkomstig van Apple Podcasts, maar als je op een aflevering klikt, kom je in de webversie van de Google Podcast Player terecht.

Uiteindelijk moet het trouwens ook mogelijk worden om podcasts te vinden op basis van de gesproken inhoud. Google is druk aan het testen met automatische transcriptie. Die functie is voor zover bekend nog niet wereldwijd uitgerold.

Spotify gaat podcasts aanbevelen en komt met voice-enabled advertenties

Spotify komt volgens The Verge binnenkort met techniek om podcasts aan te bevelen aan luisteraars. Ze zijn natuurlijk al best goed in het doen van muziekaanbevelingen op basis van je luistergeschiedenis – maar nu gaan ze dat dus ook doen voor podcasts. Er staat een functie op de planning die Your Daily Drive heet, waarin zowel aanbevelingen op het gebied van muziek als podcasts komen te staan. Sommige gebruikers hebben het al live gezien, maar wel nog met kinderziektes – zo kregen ze podcasts te zien in een taal die ze niet spraken.

En, over Spotify gesproken, ze hebben daar goed gekeken naar wat er met smart speakers allemaal mogelijk is. Ze zijn nu met stem-geactiveerde advertenties aan het testen, onder andere voor Unilever en voor een van hun eigen podcasts, over de The Clash. Je hoort dan een advertentie, waarbij je aan het eind een actie kan uitvoeren.

Volgens Spotify worden spraakopdrachten zolangzamerhand een tweede natuur voor ons, net zoals swipen op een telefoon of tablet.

Vakjury voor Dutch Podcast Awards compleet

De vakjury voor de Dutch Podcast Awards is compleet. Vorige week werden de genomineerde podcasts al bekend gemaakt. Nu dus de jury. En daarin zitten onder andere Michiel Veenstra van KINK als voorzitter; Wilbert Mutsaerts en Ferry de Groot. En, waar op Twitter een beetje met opgetrokken wenkbrauwen naar werd gekeken: er is een aantal juryleden dat zelf ook genomineerd is met een podcast: Elger van der Wiel van Trust Nobody, Roos Abelman die vroeger BNR Newsroom presenteerde en Marion Oskamp die meewerkte aan De Brand in het Landhuis, zitten ook allemaal in de jury. Elger legde op Twitter uit dat zij niet meestemmen in de categorie waarin ze zijn genomineerd. De uitreiking van de Awards vindt plaats op 6 juni.

Tussen de Oren-podcast op Spreekbuis radio

Dan nog een nieuwtje over de podcast waar je nu naar luistert: deze is vanaf nu ook te horen op de radio, op Spreekbuisradio om precies te zijn. Spreekbuis.nl is de website met media- en omroepnieuws van uitgever Richard Otto. Via de website brengt Spreekbuis de podcast terug naar de radio – webradio dus. Op het station worden achter elkaar podcasts afgespeeld, waaronder Michiel Met, Radiohelden, en 50 jaar 3FM. En, deze podcast nu dus ook.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *