• Podcasts straks makkelijker te beluisteren in de auto
  • Your Daily Drive-playlist helpt podcast van NPR omhoog in de rankings
  • Volkskrant schrijft lang artikel over The Daily van The New York Times

Dat, en meer, in de Podnieuws Update van vrijdag 21 juni.

Podcasts straks makkelijker te beluisteren in de auto

Ik weet niet of jij weleens hebt geprobeerd om te luisteren naar een podcast in de auto, en dat te combineren met het gebruik van een navigatiesysteem? Ik wel. En ik kan je vertellen dat dat nog niet echt een ideale combinatie is.

Laat me je even meenemen naar mijn user experience op dit gebied. Ik heb een wat oudere auto, waar wel een carkit op zit, maar die werkt alleen voor telefoongesprekken, niet voor muziek of andere audio vanaf mijn telefoon. Daar heb ik dus een apart bluetooth ontvangertje voor aangesloten op de autoradio. Dat werkt, op zich, al is er het irritante minpuntje dat ik iedere keer met de hand opnieuw met dat apparaatje moet verbinden.

Een groter minpunt heeft te maken met de eeuwige kwestie of je voor elke functie een apart apparaatje wilt of zoveel mogelijk functies achter een scherm wil combineren. Vroeger had ik een apart navigatieapparaat en daarnaast nog mijn losse telefoon in de auto aangesloten. Maar de laatste maanden volg ik even de combinatietheorie. Ik gebruik mijn telefoon dus in de auto zowel om mee te bellen – al komt dat weinig voor. Maar ook voor navigatie, daarvoor gebruik ik de TomTom-app op Android. En ja, even tussendoor, ik weet dat de meeste mensen gewoon de gratis navigatie van Google Maps gebruiken maar echt – ik háát die navigatiefunctie van Maps. Dus TomTom. En dat combineer ik dan met de derde functie op dat scherm, mijn caraudio. Soms Spotify, om de achterbank naar Kinderen voor Kinderen te laten luisteren, maar steeds vaker, een podcastapp.

En ik kan je inmiddels vertellen dat dat geen ideale combinatie is. De podcast app werkt niet goed in landschap modus, de knopjes zijn dan te klein. Wat het dus sowieso gevaarlijk maakt om ermee te priegelen tijdens het rijden – doe ik dan ook niet. De TomTom app werkt prima, hij onderdrukt zelfs het geluid uit mijn podcast app als-ie iets te melden heeft. Maar om beiden te bedienen moet ik switchen tussen de twee apps en dat is tijdens het rijden niet aan te bevelen, kan ik je melden.

Kortom: podcasts en navigatie zijn in de auto een logische combinatie, dat is iets waar je nou eigenlijk WEL op zit te wachten, maar het werkt nog verre van ideaal, het is een duidelijk probleem dat nog getackeld moet worden, althans wel vanuit mijn user experience. Daarom is het zo tof dat er deze week in het nieuws kwam dat er twee bedrijven samen gaan werken aan een oplossing voor dit probleem: namelijk Waze en Castbox.

Voor wie ze niet kent: Castbox is een podcastplatform en een podcastapp. Waze is een navigatie app. In Nederland voor zover ik weet niet zo populair, maar in andere landen wordt-ie vrij veel gebruikt.

Volgens een persbericht geeft de nieuwe integratie automobilisten een makkelijke manier om naar podcasts te luisteren en tegelijkertijd de navigatieapp te gebruiken. Castbox gaat dan zorgen voor “een veiligere en meer intuïtieve manier voor luisteraars om naar gesproken woord te luisteren tijdens het rijden” – zo vertaal ik nog even uit het persbericht.

Gebruikers die zowel Waze als Castbox hebben geïnstalleerd kunnen de twee apps straks met elkaar verbinden, en daarna komen er knoppen in beeld om een podcast te starten, stoppen, pauzeren en skippen, zonder dat je de navigatieapp hoeft te verlaten. En omgekeerd kun je dan ook vanuit Castbox route-instructies ontvangen vanuit Waze. En, erg handig lijkt me dat, switchen tussen de App kan met 1 simpele knop.

Voor mij wellicht een reden om in de toekomst af te stappen van TomTom en Pocketcasts, en ze in te ruilen voor Waze en Castbox. Ik ga er binnenkort eens mee experimenteren: Castbox is er zowel voor Apple als voor Android en dat geldt ook voor Waze.

Nu alleen nog die irritante bluetooth connectie in de auto fixen, of de telefoon toch maar gewoon met een kabeltje aansluiten.

Your Daily Drive-playlist helpt podcast van NPR omhoog in de rankings

De onderverdeling in muziek en podcasts is nu ook binnengekomen in mijn versie van de Spotify App. Ik gebruik Android – en vorige week zag ik deze nieuwe functies nog niet. Ik was niet de enige, begreep ik, maar het schijnt nu bij bijna iedereen uitgerold te zijn. En misschien is het dáarom dat er nu ook een promotiefilmpje van is verschenen op YouTube.

En er is meer Spotify nieuws: de Your Daily Drive-playlist heeft ervoor gezorgd dat de nieuwspodcast van onder andere NPR supergoed scoort op Spotify. Die Your Daily Drive playlist combineert dus muziek en podcasts met het laatste nieuws. Eén van die podcasts die erin wordt opgenomen is dus NPR News Now en die staat nu opeens bovenin de lijst met Top Podcasts van Spotify.

En tot slot van dit Spotifyblokje: je kunt als adverteerder op Spotify nu je doelgroep kiezen op basis van het soort podcast waar iemand naar je luistert. Tenminste, als het gaat om mensen in de VS, Canada, Mexico, Brazilië, Engeland, Frankrijk, en nog een paar andere landen. Niet in Nederland nog. Natuurlijk krijgen premium Spotify abonnees geen reclame te horen – het gaat hier om de gratis variant van Spotify. En vergis je niet, daar zitten nog altijd 123 miljoen gebruikers op. Het was met Spotify al mogelijk om een doelgroep voor een advertentie samen te stellen op basis van iemand’s muziekluistervoorkeuren. Maar advertenties op Spotify kunnen dus nu dus ook getarget worden op basis van de podcastgeschiedenis van iemand.

Advies voor podcast-advertenties op Facebook

En over targeting gesproken: ik weet niet of jij al zover bent – ik nog nog niet hoor. Maar stel nou dat je op punt staat om betaalde advertenties op Facebook in te kopen voor het promoten van je podcast. Dan moet je misschien even een recent artikel op Medium lezen over de Facebook Audience targeting. Het artikel stelt dat veel podcastmakers een korte periode proberen om met betaalde Facebookadvertenties meer luisteraars naar de show te trekken, maar dan de handdoek weer in de ring gooien, omdat het niets lijkt op te leveren. Simpelcast – een podcasthoster- heeft daar nu een artikel over geschreven, onder de titel Let’s Fix Your Podcast’s Facebook Ads, en daarin geeft het tips die variëren van je doelgroep breder kiezen, A/B splittesting uitvoeren, tot het installeren van een Facebook Pixel.

Volkskrant schrijft lang artikel over The Daily van The New York Times

De Volkskrant heeft donderdag een lang artikel gepubliceerd over de podcast The Daily van The New York Times. Ze mochten executive producer Theo Balcomb interviewen. Een tweetal interessante citaten:

 ‘We weten dat onze luisteraars slim zijn en een verhaal kunnen volgen. Als je een aflevering maakt die aanspreekt en spanning, opwinding en emotie heeft, dan komt het goed’, is de overtuiging van  Balcomb. 

‘Als je de krant leest, is het lastig te begrijpen hoe hard onze journalisten werken en hoe toegewijd ze zijn aan de waarheid’, zegt Balcomb. In The Daily hoor je dat terug.


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *