• Er is een podcast die een autoradio kan laten vastlopen;
  • Kan podcasten alleen bestaan als vrijwilligerswerk?
  • En: we moeten af van het woord abonneren als het gaat om podcasts.

Dat, en meer, in de Podnieuws Update van vrijdag 19 april.


Wil je reageren, mail me dan op hajo@audiodroom.nl of stuur een tweet naar @audiodroom en ik ben trouwens ook te vinden op Facebook.

De podcast die een autoradio kan laten crashen

Er is een podcast in omloop die een autoradio kan laten crashen! Als je de podcast 99% invisible afspeelt op een autoradio in een Mazda of een Nissan, heb je kans dat de hele radio vastloopt. Over die bug wordt verteld in een aflevering van Reply All, en dat is weer een podcast over internet. Als ik het allemaal goed heb begrepen, werd eerst gedacht dat het komt door het procent-teken in de naam 99% Invisible, maar het ligt uiteindelijk een stapje ingewikkelder: het gaat om het procent-teken in combinatie met het in van invisible, dat sommige autoradio’s laat crashen. Een aantal podcastapps, zoals Pocket Casts, heeft inmiddels zelfs een heuse bugfix voor dit probleem uitgebracht.

Podcasters moeten niet langer het woord abonneren gebruiken

Deze week kwam ik niet 1, maar 2 artikelen tegen over het woord subscribe. In relatie tot podcasts, bedoel ik dan. Beide verhalen vertellen eigenlijk hetzelfde: een deel van de mensen denkt bij het woord subscribe, abonneren in goed Nederlands, aan iets dat geld kost. Als je eenmaal bekend bent met podcasts, als maker of als luisteraar, dan heb je al vrij snel door dat podcasts over het algemeen gratis zijn, maar nieuwkomers in podcastland kunnen ervan in verwarring raken.

Dat blijkt ook uit een vraag in het laatste onderzoek van Edison Research over podcasting. Aan mensen die niet naar podcasts luisteren, werd in dat onderzoek gevraagd waarom ze dat niet deden. En 38% van de mensen antwoord dan: omdat je moet betalen om naar podcasts te luisteren. Terwijl dat dus meestal helemaal niet waar is.

Eén van de 2 artikelen staat op Medium en legt uit, dat we met het woord abonneren zijn komen te zitten doordat podcasts in essentie een RSS-feed zijn, waarop je je kon abonneren. Dat was toen al een gek gekozen woord, maar omdat de RSS-feed als manier om krantenartikelen te lezen nooit echt is doorgebroken, maakte het niet zoveel uit. Maar nu we de RSS-feed, en dus dat woord zijn gaan gebruiken voor podcasts, zitten we ermee, zo staat in dat artikel.

Trend: betalen voor podcasts?

Ik ben het eigenlijk wel eens met dit betoog, en al helemaal vanwege het volgende: er is een trend gaande waarin we zo langzamerhand wel gaan betalen voor podcasts. In ieder geval soms. Een aantal startups is daarmee aan het experimenteren, met name in Amerika. En dán is een abonnement dus misschien niet meer gratis, waarmee het woord subscribe of abonneren dus helemaal in het nadeel werkt van de wel-gratis podcasts.

Nou zitten oude gewoonten nogal vastgeroest, en denk ik niet dat dit woord zomaar verandert, vooral omdat wij, podcastmakers, natuurlijk het woord moeten gebruiken dat op dat knopje staat in de apps van de mensen. En die apps zullen de tekst op dat knopje niet zo snel veranderen, ben ik bang.

Maar ik vroeg op Twitter wel naar suggesties voor een betere naam, in plaats van subscribe of abonneren dus. En Gijs de Koning, die een eigen podcast heeft over fotografie, kwam met de suggestie: volgen, of follow dus in het Engels. En daar kan ik wel wat mee. Want als je iemand volgt op Twitter of Facebook krijg je ook automatisch zijn of haar updates te zien. Nou hebben de meeste podcastapps geen echte timeline, maar als je je op een podcast abonneert krijg je natuurlijk wel een melding als er een nieuwe aflevering is. Dus ja, volgens mij is het wel een goed woord.

Het andere artikel, van Steven Goldstein, doet een wat eenvoudigere suggestie. Die wil niet een heel nieuw woord invoeren, maar betoogt dat je gewoon altijd abonneer je gratis moet zeggen. En dat is ook een oplossing. Heb jij een suggestie? Laat het me weten op twitter, via @audiodroom. Je kunt me daar gratis volgen. En audiodroom zit ook – gratis – op Facebook.

Verbazing over gratis podcasts

Nu we het toch hebben over gratis, betalen en abonneren: Alexander Klöpping, de baas van Blendle, is verbaasd dat bijna alle podcasts gratis zijn. Dat zegt hij in het Klubblad van Blendle, waar Radiofreak weer een berichtje aan wijdde. “Er worden precies dezelfde fouten gemaakt als met kranten in de jaren negentig”, zegt Klöpping. “De inkomsten moeten uit advertenties komen, maar ik denk dat ​juist ​voor podcasts mensen in hoge mate bereid zijn te betalen”, zegt de Blendle-baas. “Waarom proberen we dat niet eerst uit, in plaats van die mensen nu gratis spullen uit te delen?

Maar ondanks die kritiek is de eigen podcast van Klöpping nog steeds gratis te beluisteren. Er zit er een advertentie vóór. In dat Blendle Klubblad gaat het om een advertentie van KPN, iets met een ondernemerscheck. (Als ik nu de podcast van Klöpping start, hoor ik die niet meer, maar een andere, niet van KPN.) Klöpping zegt over die (vorige) advertentie dat het “de meest ongemakkelijke tekst op aarde is, en dat het natuurlijk hypertwijfelachtig is dat de presentator dat opleest”. “Zelf zou ik zoiets ​never ​nooit voorlezen. Het is een knieval om geld te verdienen: je verpakt een advertentie als iets wat objectief is. Advertenties zijn de duivel. Die gaan in de kern niet samen met journalistiek. Iedereen die zegt dat dat wel zo is, die liegt of is gek.”

En dat brengt me op het volgende:

Werken advertenties in podcasts eigenlijk wel?

Want dan is statistiekbedrijf Nielsen gek of aan het liegen dus, als Klöpping gelijk heeft, want Nielsen kwam deze week met een onderzoek waaruit blijkt dat advertenties in podcasts wel degelijk werken. En dat heeft er vooral mee te maken dat de presentatoren de advertenties voorlezen, dat de advertenties in de show verweven zitten en dat de luisteraars op die manier betrokken blijven. Dit zijn dus 2 totaal verschillende manieren om er tegenaan te kijken. Volgens het onderzoek van Nielsen zorgt een advertentie in een podcast voor meer brand awareness voor het merk, wordt een reclame in een podcast goed onthouden, neemt de affiniteit met een merk toe, en ook de koopbereidheid stijgt.

Nou is er 1 belangrijk ding wat je wel moet bedenken over het gat dat er zit tussen dit onderzoek en wat Alexander Klöpping zou hebben gezegd. En dat is dat het in Amerika heel gebruikelijk is dat een presentator op de radio ook een advertentie voorleest. Dat is in Nederland iets dat we uit den boze vinden of zelfs niet mag – radio presentatoren lezen hier nooit advertenties in hun eigen programma’s voor. Maar in de States wel dus. En dat maakt wellicht dat Amerikaanse podcastluisteraars het minder een probleem vinden.

“Podcasts maken is vrijwilligerswerk”

Er zit deze week toevallig een duidelijke lijn in de aflevering. Want op Twitter ontstond deze week een aardige discussie over het verdienmodel van podcasts. Botte Jellema, je kent hem van de Eeuw van de Amateur, vroeg in een tweet”:

Zou je aan je favoriete Nederlandse podcast doneren als dat (technisch) eenvoudig mogelijk is, en zo ja, hoeveel per wat? Wil je er iets voor terug? #Podcasts zijn ongeveer de laatste mediaproducties die gratis zijn of met reclame werken. Moet dat anders?

En daar kwamen allerlei reacties op; de meeste mensen waren trouwens heel positief. De teneur was: ja, ik wil er wel voor betalen, of ja, en dat doe ik ook al, en ik hoef er niks voor terug behalve een goede podcast, of ja, en een cadeautje is mooi meegenomen. Sommige mensen prefereren een abonnement waarin ze vervolgens naar allerlei podcasts kunnen luisteren voor 1 tarief. Anderen vinden het weer prima om per podcastaflevering te betalen, enzovoorts.

Behalve: Patrick Kicken. Die reageerde met een blog waarin hij betoogde dat podcasten vrijwilligerswerk is. Dat hij zijn podcasts niet voor geld maakt, dat hij er wel heel veel voor terug krijgt dat niet in geld is uit te drukken, dat het podcastmedium bedoeld is om iets mee te geven, niet om iets mee te krijgen. En, nu haal ik er 1 zin uit: “Hoe gaaf is het dat er iets ontstaat waarbij we geld als ruilmiddel helemaal niet meer nodig hebben”.

Een groot deel van de podcasters op Twitter was het hier weer niet mee eens, en niet in de laatste plaats Botte Jellema zelf, die onder het blog van Kicken reageerde met de zin: Ik ben het fundamenteel oneens met de stelling dat podcasten vrijwilligerswerk is. Ik probeer goede, oprechte en creatieve podcasts te maken en die kan ik niet maken van de lucht, aldus Jellema. En hij vervolgt dan met een uitleg waarom hij geld nodig heeft voor het maken van podcasts.

Ik denk zelf overigens dat er plek is voor iedereen in podcastland. Ik ga hier nu even de redelijke man in de the middle spelen, maar dat zit in mijn karakter, ik geloof dat ook echt. Natuurlijk hoeven podcasters die het als een toffe hobby zien, en als vrijwilligerswerk, niet bang te zijn dat er voor hen geen plek meer is. De podcast als gratis en open platform is niet zomaar weg. Maar daarnaast zie ik persoonlijk een toekomst waarin we met zijn allen veel meer on demand audio gaan beluisteren, goed vertelde audioverhalen, talk show podcasts, hoorspelen, verhalende journalistiek, goed vertelde branded content, you name it. En daarin scheidt het kaf zich uiteindelijk van het koren. Wat goed is, komt vanzelf boven drijven, omdat het grote publiek uiteindelijk voor goed vertelde verhalen zal kiezen.

Voor een belangrijk deel zullen die verhalen gemaakt worden door professionele makers, omdat radiomakers en podcastmakers (ik veeg ze hier nu even op 1 hoop) vaklui zijn, die een bepaald ambacht beheersen. Ik wil ze zeker geen kunstenaars noemen, maar een vak is het wel. Maar radio was altijd een vak waarin een opleiding niet perse nodig was. Met doorzettingsvermogen en talent kon je in radio altijd al van je hobby je werk maken. En zo zal het met podcasten ook zijn – de echt goede makers zullen er een – kleinere of grotere – boterham aan overhouden, hetzij via advertenties, hetzij via een een abonnementsmodel. Ik denk dat het grote publiek uiteindelijk, net zoals met Netflix (jaja, ik ga dat hier toch even zeggen) bereid is om te betalen voor echt goede content. En daarnaast lijkt het dan een beetje op YouTube (om er even een andere vergelijking in te gooien): daar zitten zowel amateurs als professionals op, en als je goed bent, kom je vanzelf boven drijven.

Dat denk ik. Dus heel simpel: podcasten is vrijwilligerswerk voor sommigen, en een betaalde baan voor anderen. Ik wens iedereen daarbij oprecht veel succes. En oja, ik durf ook te voorspellen dat geld voorlopig het populairste ruilmiddel zal blijven.

De podcaststatistiek waar je wel naar moet kijken

Het aantal downloads is niet de beste manier om het succes van je podcast te bepalen. Sommige podcasthosts noemen dat ook plays of listens. Het bedrijf Pacific Content, dat podcasts maakt samen met merken en bedrijven, schrijft in een uitgebreid blog dat zij liever kijken naar Average Consumption.

Want het aantal downloads kan bijvoorbeeld tamelijk klein zijn, maar als jij een kleine niche doelgroep fantastisch bedient met je podcast, kun je je podcast misschien wel degelijk een succes noemen. Of als je een prachtige podcast maakt, maar er een mager marketingplan op hebt losgelaten, dan zie je ook niet zulke hoge download aantallen.

Sinds december 2017 bestaat er bij Apple een getalletje dat Average Consumption heet. Ook bij Spotify en Stitcher bestaat een vergelijkbare statistiek. Waar het op neerkomt is dat het laat zien hoeveel minuten of welk percentage van een podcast wordt uitgeluisterd, en als je daar hoog zit, als mensen dus bijvoorbeeld gemiddeld 93% van een podcastaflevering uitluisteren, dan mag je daaruit concluderen dat je dus iets waardevols voor ze hebt gemaakt, omdat ze er vrijwillig voor hebben gekozen om hun tijd daarin te steken.

Verbeterde toegang tot je Spotify-statistieken

En over statistieken gesproken: als je podcast aan Spotify is toegevoegd door je podcasthost in plaats van door jouzelf, is er nu toch een manier om de Spotify-statistieken voor je podcast te bekijken. Dat las ik via PodNews. Via een submitlink kun je nu een podcast toevoegen. Zodra je dat doet, stuurt Spotify een verificatiecode naar het emailadres dat te vinden is in je RSS-feed. Je hebt er dus wel toegang voor nodig tot dat mailadres. Ik heb het geprobeerd, bij mij werkt het. En dat is goed nieuws, want ik gebruik Anchor voor het hosten van deze podcast en daarin werden tot nu toe de Spotify-statistieken niet meegenomen.

Apple podcasts in de browser

Vorige week meldde ik nog wat verwarring over de vraag of Apple Podcasts nu wel of niet een webinterface heeft gekregen. Dan bedoel ik dus een manier om de podcasts uit de iTunes bibliotheek af te spelen buiten iTunes om, of buiten de app Apple Podcasts om. De webinterface was vorige week nog af en toe wel en dan weer niet zichtbaar, maar deze week is eigenlijk bij elke podcast de webinterface actief. Daarbij zijn podcasts dus in de browser direct af te spelen.

Podcastmastering – de reacties

Vorige week en de week daarvoor heb ik 2 podcasts gemaakt over loudness, en het masteren van podcasts. Dus hoe hard je je podcast zou moeten maken en HOE je dat dan doet. Als je even terugkijkt in de afleveringenlijst van Tussen de Oren kun je die vinden als afleveringen nummer 8 en nummer 10. Er kwamen daar ook wat reacties op. Gijs de Koning vroeg zich op Twitter af of ik het masteren van podcasts niet te ingewikkeld en te arbeidsintensief maak. En dat is een goed punt, als het zo overkomt. De uitleg over hoe je dat doet, duurt natuurlijk wel veel langer dan het in de praktijk duurt.

Ik ben uiteraard de meeste tijd kwijt met het interviewen, editen en eventueel scripten van een podcasts. En met het checken van de geluidsniveaus hooguit een kwartiertje op een totale productietijd van soms wel 8 tot 12 uur. Zo lang ben ik natuurlijk niet met deze Podnieuws Update bezig, maar die afleveringen 8 en 10 die ik net noemde, die kosten aardig wat meer tijd. En dan is een kwartiertje om aan de niveaus te werken natuurlijk peanuts, en bovendien iets wat ik eigenlijk tijdens het editen doe. Dus ik vind niet dat het veel tijd kost.

Bij mij is het in de dagelijkse praktijk een kwestie van een paar presets en dan verder de meters in de gaten houden tijdens het editen. Ik heb trouwens ook nog een Youtube-video van mijn mastering-workflow gemaakt, waarin ik alles demonstreer in Reaper, maar op een manier die toepasbaar is in bijna elke andere audio-editor.

Bedankt ook voor alle andere positieve reacties, retweets en vind ik leuks op mijn mastering-verhaal, van onder andere Folkert, Not My Studio, Marco Raaphorst, Pieter Blomme, middenoor, Paula Lina, Arno Peeters en iedereen die ik nu nog vergeet te noemen.