• Het gaat heel hard met de aanmeldingen voor de Dutch Podcast Awards
  • Spotify neemt opnieuw een podcastproducent over
  • Komende week is het de week van de podcast op NPO Radio 1
  • En aan het eind van deze aflevering kijken we naar de beste beluisterde podcast op dit moment.


Ik ben Hajo Magre, en ik help iedereen met een goed verhaal bij het maken van podcasts. Voor meer informatie kijk je op Audiodroom.nl.

De Podnieuws update is een overzicht van wat mij is opgevallen in het podcastnieuws van de afgelopen week. Elke vrijdag is er een nieuwe aflevering. En deze updates zijn onderdeel van Tussen de Oren, de podcast over podcasting, en daarin maak ik ook uitgebreidere afleveringen, steeds over 1 apart thema.

Wil je reageren, mail me dan op hajo@audiodroom.nl of stuur een tweet naar @audiodroom.

Hoe lang blijft de podcast nog een open platform?

Deze week is het niet zo moeilijk om een rode draad te vinden in al het podcastnieuws. De vraag die in podcastland steeds belangrijker wordt, is: hoe lang blijft de podcast nog een open platform? Wanneer komen de eerste serieuze betaalmuren?

Deze week gebeurden er 2 belangrijke dingen op dit gebied. Het belangrijkste is denk ik dat Spotify opnieuw een podcastbedrijf heeft gekocht. Parcast heet het bedrijf, en het is vooral goed in storytelling podcasts. Voor Spotify is het al de derde grote overname dit jaar. Eerder kochten ze al Gimlet Media, dat is ook een podcastproducent die vooral storytelling podcasts maakt. En ze maakten op dezelfde dag ook de overname van Anchor bekend, een startup met een app voor het maken van podcasts. Spotify probeert daarmee tamelijk agressief markt te veroveren op het gebied van podcasting – omdat ze de nummer 1 app willen zijn op het gebied van on demand audio – en dan bedoelen ze dus niet alleen voor muziek.

Parcast is bekend om zijn crime and mystery podcasts. In The New York Times is het genre wel eens omschreven als pulp nonfiction waarin lugubere verhalen worden gepresenteerd alsof het lichtverteerbare televisie is. Volgens Spotify is dit een belangrijk genre voor zijn gebruikers en is Parcast er goed in geslaagd om hit-podcasts te maken met een loyale en groeiende hoeveelheid fans.

Met de overname van Gimlet waren er flinke geruchten dat Spotify de podcasts van Gimlet van het open platform af zou halen en exclusief op Spotify zou aanbieden. Vooralsnog bleek dat mee te vallen: er zullen altijd ‘open’ podcasts blijven, zeiden de directeuren van beide bedrijven. Maar Gimlet gaat ook exclusieve content voor Spotify publiceren. En dat zal voor Parcast niet anders gelden. En Spotify zou een deel van die exclusieve content natuurlijk achter een betaalmuur kunnen zetten, zoals je nu ook al kunt betalen voor de muziek op Spotify.

Het andere belangrijke ingrediënt in dit verhaal is tamelijk technisch en heeft te maken met de podcasts van de BBC. De BBC wil namelijk niet langer dat Google deze podcasts indexeert en beschikbaar maakt voor de Google Home, de Google Assistent en de Google Podcasts App. Sommige mensen in de podcast scene denken dat de reden hierachter is dat de BBC zijn podcasts meer en meer alleen op zijn eigen app wil aanbieden. Terwijl de BBC – aan de andere kant – beweert dat ze er vooral bezwaar tegen heeft dat Google in de indexering niet meer naar de BBC-site en BBC-app verwijst, maar opeens alleen nog links zou geven naar de Google Podcast app en andere Google-producten. En DAT zou de reden zijn dat de BBC Google heeft geblokkeerd.

Dat lijkt allemaal een tamelijk technisch geneuzel – maar de move van de BBC heeft hoe dan ook tot gevolg dat een aantal podcasts geen deel meer uitmaken van het open platform dat podcasts tot nu toe waren.

Tel daar de overnames van Spotify bij op, en je zou een trend kunnen zien. Een trend die we op televisiegebied natuurlijk al veel langer kennen. Daar zit veel content achter betaalmuren, denk aan Netflix en Videoland. In Amerika zijn ook een paar startups begonnen die podcastcontent in een betaalde abonnementsvorm willen aanbieden.

Aan de ene kant is het natuurlijk slecht nieuws als het podcastaanbod zo versnipperd raakt, en sommige mensen zijn bang dat er een einde komt aan het tijdperk van de ongeorganiseerde, anarchistische podcast als vrij medium waar iedereen zijn zegje op kwijt kon.

Aan de andere kant kun je het ook als goed nieuws zien: als voor audiocontent eenzelfde model ontstaat als voor televisieseries, is dat wel een manier voor echt getalenteerde podcastmakers om fatsoenlijk betaald te krijgen voor hun werk. Podcasts zijn tot nu bijna altijd gratis te beluisteren, maar dat heeft tot gevolg dat de makers er vaak niet of nauwelijks van kunnen leven.

Richard Otto van Spreekbuis schrijft daarover: “Na YouTubers lijkt nu de jacht geopend op populaire podcasters. Het is afwachten wanneer Nederlands grootste podcastuitgever Dag en Nacht Media zal worden overgenomen.”

Ik weet niet of dat laatste zo’n vaart loopt. Spotify zal voorlopig niet geinteresseerd in een zo’n superlokale speler in het Nederlands taalgebied. En bovendien zit Dag en Nacht qua genre wat minder in de hoek van de echte storytelling podcast – en met de huidige overnames heeft Spotify wel laten zien dat ze daar een voorkeur voor lijken te hebben. Maar wie weet is er voor Dag en Nacht Media wel een binnenlandse overname op komst, het zou zomaar kunnen.

En dan nog even mijn voorzichtige analyse over de vergelijking met YouTube: misschien moet je het nieuwe podcastlandschap dat gaat ontstaan inderdaad wel meer met YouTube vergelijken dan met Netflix. Op YouTube is namelijk ook nog steeds plek voor zowel zeer professionele als zeer amateuristische makers – en alles wat daartussen zit, en nog op kan bloeien.

In datzelfde artikel op Spreekbuis.nl las ik trouwens nog 2 opvallende geruchten:

  • BNR zou zijn podcastplatform binnenkort een andere propositie gaan geven
  • En: volgens bronnen komt de NPO binnenkort met eigen podcastplatform.

Al ruim 1200 aanmeldingen voor de Dutch Podcast Awards

Het gaat heel hard met de nominaties voor de Dutch Podcast Awards. Op de eerste dag kwamen er 1200 aanmeldingen binnen. Vorig jaar waren dat er 1000, maar dan in 5 weken. Dat zegt natuurlijk iets over de groeiende populariteit van de podcast, maar ook iets voor de grotere bekendheid van dit evenement. De Dutch Podcast Awards worden georganiseerd door BNR. In de longlistfase – die dus gisteren is begonnen kan iedereen een podcast nomineren. Vanaf 1 mei gaat dan de shortlistfase in – dan wordt een geselecteerd deel van de  inzendingen ingedeeld in categorien, en dan kan het stemmen beginnen. En die stemmen in combinatie met de mening van een vakjury, bepalen dan de uiteindelijke winnaars. Die worden bekend gemaakt op 6 juni.

Week van de podcast bij Radio 1

NPO Radio 1 staat vanaf aanstaande zondag tot en met zaterdag 6 april in het teken van De Week van de Podcast. Zeven dagen lang is er extra aandacht voor on demand audio. Met onder andere de lancering van 2 nieuwe podcasts. De ene heet Ik was jou, dat is een podcast van Owen Schumacher en hij praat daarin met mensen die hij nadeed in zijn tv-programma Koefnoen. En de andere heet Tante Jos, en die gaat over een verzetsheldin waar toch vraagteken bij blijken te zijn. De bedoeling van de week van de podcast is dat meer mensen kennis maken met het fenomeen podcast.

BBC maakt podcast over Nederlandse moord

Toch nog even over de BBC: die heeft een podcast gemaakt met Eddy Hekman, dat is de vader van Renske uit Baflo die vermoord werd door Samarie A. Dat las ik in het Dagblad van het Noorden. In de podcast vertelt die vader over de relatie met de moordenaar van zijn dochter. Hij schreef daar eerder ook al een boek over. De titel boven het stuk van de BBC is “My daughters killer feels like family”.

De “baas 3.0” maakt een podcast voor zijn medewerkers

Een moderne baas maakt een podcast voor zijn medewerkers. In plaats van een wekelijkse mail aan het personeel met wat er allemaal speelt in het bedrijf, zou de baas misschien wel beter een podcast kunnen maken. Dan kun je op een fijne manier vertellen hoe het er allemaal voor staat, en zit de stem van de baas direct in het oor van de medewerker. Sprout schreef hier deze een artikel over, met daarin ook 4 tips voor een succesvolle interne podcast.

De Rodecaster Pro: wel of niet doen?

Het blijft voor podcasters ook altijd leuk om over gear te praten – daar wordt wel eens een beetje smalend over gedaan, omdat dat allemaal niet belangrijk zou zijn en omdat het puur om het verhaal zou gaan. Maar apparatuur is wel degelijk belangrijk. NIET belangrijker dan het verhaal natuurlijk, maar goeie apparatuur is wel belangrijk ingredient als je mensen mee wilt nemen in je verhaal. En met goeie bedoel ik dan goeie, niet perse DURE apparatuur. Nou, in dat kader wil ik je nog even wijzen op een interessant artikel over de Rodecaster Pro. Ik heb er zelf nog niet 1 in handen gehad, er is natuurlijk wel veel over gehypet. En er zijn voor- en nadelen, maar alles bij elkaar kan de Rodecaster Pro voor de kleine, onafhankelijke podcastmaker grote voordelen hebben, schrijft Brandon Hull op discoverpods.com. Waarom? Het opnemen van een podcast is minder werk en je podcast gaat er beter van klinken zonder dat je een geluidstechnicus hoeft te worden. Je moet dit zeker even lezen als je overweegt er 1 te kopen, want er staan ook een paar nadelen in genoemd.

Google-steun voor Dag en Nacht Media

Zes Nederlandse journalistieke ideeën krijgen steun van Google. In totaal gaat het om anderhalf miljoen euro. Ruim 180.000 euro daarvan gaat naar Dag en Nacht Media, de belangrijkste Nederlandse podcastuitgever. Zij mogen voor dat bedrag een loyaliteitsprogramma voor podcasts gaan ontwikkelen. De gedachte daarachter is dat advertenties weliswaar goed werken in podcasts, maar dat het ook tricky is om daar puur van afhankelijk te zijn – en dus gaat Dan en Nacht Media iets maken dat de band met de luisteraar moet gaan versterken. Klinkt een beetje als de Nederlandse Patreon, maar er zal wel net een andere twist aan zitten, anders stak Google er vast niet bijna 2 ton in.

Apple lanceert iOS 12.2 – betere afleveringsnummers voor podcasts

Apple heeft iOS 12.2 gelanceerd – en dat is niet bepaald onbelangrijk voor podcasters, omdat hierin de afleveringsnummers en seizoensnummers van podcasts anders worden weergegeven. Apple stuurde hier eerder al 2 verwarrende emails over aan de podcastcommunity. En ik maakte er zelfs een aparte aflevering van deze podcast over, dat is aflevering 4 van Tussen de Oren. Daarin leg ik precies wat je wel en wat je niet moet doen met de afleveringsnummers van je podcast.

Streamguys voegt RAD toe

We hebben al een tijdje weinig meer gehoord over de komst van RAD, Remote Audio Data. Dat is een protocol voor podcaststatistieken, dat in het leven is geroepen door NPR, zeg maar de publieke omroep van de VS. Het protocol ligt er, nu moet de markt het nog gaan implementeren, en daarin is deze week weer een stapje gezet: StreamGuys gaat zeer binnenkort RAD ondersteunen. Dat is een bedrijf dat podcastmakers ondersteunt met allerlei handige tools, waaronder hosting. Zij gaan er nu voor zorgen dat podcastmakers de RAD-tags eenvoudig kunnen toevoegen aan hun mp3-bestand. Daarmee wordt het dan in theorie mogelijk om beter te zien wat podcastluisteraars doen – hoe lang ze blijven luisteren bijvoorbeeld. Wat StreamGuys nu doet is echt maar een stapje in een groter geheel: voordat dit allemaal goed gaat werken moeten namelijk niet alleen als makers en podcasthostingproviders, maar ook alle podcastAPPS dit nieuwe protocol nog implementeren. Als je er trouwens zelf eens meer wilt experimenteren dan kan dat: er is een online tool van NPR beschikbaar om RAD-tags aan je mp3 toe te voegen. (Een link uiteraard in de shownotes.)

Dit weekend: Oorzaken Festival

Vandaag is het Oorzaken Festival begonnen, in de Brakke Grond in Amsterdam. Een festival dat – zo zeggen ze het zelf – een ode brengt aan de mooiste podcastverhalen van over de hele wereld. Het begon vanochtend met de Industry Dag, een speciale dag voor podcastmakers. Vanavond om 20.00 uur begint het hoofdprogramma, met onder andere de Man met de Microfoon. Het festival duurt nog tot en met 18.00 zondagavond. De laatste keer dat ik het chekte waren er nog kaarten.

Top 10 best beluisterde podcasts

En dan kijken we tot slot nog even naar de beste beluisterde podcasts van dit moment. Die haal ik uit het overzicht van Chartable. Dat overzicht gaat alleen over iTunes, en niet over alle andere podcastapps. Deze week zijn er aardig wat verschuivingen in de top 10. Een paar all time favorites en een paar nieuwkomers. Ik doe het overzicht deze week gewoon van 10 naar 1.

  • Op 10: De podcast van Met Het Oog op Morgen
  • Op 9: Bob
  • Op 8: Haagse Zaken, de podcast van NRC over de politiek rond het Binnenhof
  • Op 7: Echt Gebeurd, verhalen van mensen over dingen die ze zelf hebben meegemaakt
  • Op 6: Man Man Man de podcast
  • Op 5: De Omdenken Podcast
  • Op 4: Boeken FM, daarin vertellen 3 experts uit de boekenwereld welk boek je ECHT moet lezen.
  • Op 3: Home of the Brave, nieuwe en oude verhalen van Scott Barrier, die we kennen van This American Live
  • Op 2: alweer een true crime podcast: de kofferbakmoord, Een podcast van Dagblad van het Noorden
  • En op nummer 1 staat nog steeds: de Brand in het Landhuis.