Dit de Podnieuws Update van vrijdag 24 mei 2019 (S1-E18), met in deze editie:

  • Get ready to listen close. We’re entering the golden of age podcasts
  • Het Techpodfestival komt eraan
  • En: is dit de echte Joe Rogan. Of niet?

Dat, en meer, in de Podnieuws Update van vrijdag 24 mei. Beluister ‘m in de player hieronder, of lees verder.

Spotify publiceert lang stuk over de podcastindustrie

Het lijkt soms wel of er iedere week weer een nieuw podcastonderzoek is om over te praten, en dat is ook wel een beetje zo, maar ook deze vond ik weer te interessant om te laten liggen: Spotify heeft een uitgebreid stuk geschreven over de podcastindustrie.

Get ready to listen close. We’re entering the golden of age podcasts

…zo opent het stuk. We staan pas aan het begin van wat er mogelijk is. Er staan vooral heel veel interessante statistieken en feitjes in het stuk. Een kleine selectie:

  • Bij Spotify zagen ze het aantal maandelijkse luisteraars het afgelopen jaar met 175% groeien;
  • 60% procent van het Spotify-publiek zegt dat ze naar een podcasts luistert om iets te leren;
  • 1 op de 3 luisteraars zei tegen Spotify dat ze luisterde omdat podcasts schermloos zijn;
  • Ruim 80% van de podcastsstreams vindt plaats op werkdagen, waarvan 35% tijdens de spits.
  • 81% van de luisteraars heeft actie ondernomen na het horen van een advertentie tijdens een podcast – en bij actie ondernemen moet je dan denken aan: het product opzoeken op Google, een merk volgen op sociale media, of erover praten met anderen. (Die 81% lijkt me trouwens een ongelooflijk hoog percentage als ik kijk naar mijn eigen reactie op advertenties in podcasts).
  • En helemaal interessant: als de advertenties echt goed zijn, zijn ze zelfs een welkome onderbreking van het actieve luisteren, zouden sommige luisteraars tegen Spotify hebben gezegd.

Het complete stuk staat op de website Spotify for Brands. Onderaan staat een aantal interessante voorbeelden van podcasts met advertenties of branded podcasts.

Tegelijkertijd blijkt niet iedereen bij Spotify helemaal overtuigd van de relevantie van podcasts. In The Wall Street Journal stond een interessante opmerking van de CFO van Spotify, Barry McCarthy. Hij kreeg van een verslaggever de vraag waarom podcasting een belangrijk medium voor Spotify is om mee uit te breiden. En de CFO antwoordde: “We moeten nog zien of podcasting al dan niet een belangrijk medium wordt.”

Klöpping wil over oren even hoog waarderen als ogen

En het lijkt soms ook of we iedere week over Alexander Klöpping moeten praten. Maar ook deze week presenteert hij zich weer met een aantal interessante uitspraken, onder andere over podcasts. Dit lijkt nu het grote verhaal te zijn waar hij de afgelopen weken al stukjes en beetjes van uit de doeken heeft gedaan. Klöpping publiceerde een lang artikel op Medium onder de kop: Vijf dingen die mij opvallen over de journalistiek anno 2019. Hij is van plan jaarlijks zo’n brief te publiceren. Voor de volledige lijst met 5 punten moet je vooral het hele artikel even lezen, het is een interessante visie op de toekomst van online journalistiek. Ik ga hier vooral in op de dingen die hij zegt over podcasts.

Klöpping signaleert dat mensen vaak zeggen geen tijd te hebben om de krant te lezen, maar dat ze wel tijd blijken te hebben om te luisteren. En verwacht dat mensen nog veel meer gaan luisteren dan ze nu doen. Klöpping:

Podcasts vormen een totaal onontgonnen gebied en je voelt aan alles: we staan aan het begin van iets heel groots.

Maar, er zijn ook problemen, zegt-ie. Ten eerste: de vindbaarheid van podcasts is slecht geregeld; podcasts doorzoeken voelt als “het web voordat Google er was”. Ten tweede: podcastmakers geven alles gratis weg en vertrouwen op advertentie-inkomsten. En dat is een fout – dit stukje uit het betoog hebben we Klöpping de afgelopen weken al vaker horen herhalen.

En het derde punt: audio wordt ernstig ondergewaardeerd. Daniël Ek van Spotify zei het begin dit jaar al: “wist je dat in de markt voor video 10x zoveel geld omgaat als in de audio-business? Terwijl consumenten er ongeveer even veel tijd aan besteden.”

Klöpping pleit ervoor om onze oren even hoog te waarderen als onze ogen. Bij Blendle zijn ze daar al mee begonnnen: bij alles wat we doen, staat audio op nummer 1, zegt Klöpping.

Techpodcastfestival 2.0

Ruim een jaar geleden werd de eerste editie van het Techpodcastfestival gehouden, bij Tweakers, en nu staat de tweede editie gepland: op 22 juni, dit keer in De Balie in Amsterdam. De podcasts die eraan meedoen zijn TechSnacks, Tech45, Tweakers, Met Nerds om Tafel en Geeky Dingen. Het Techpodcastfestival begint om 12.00 uur en eindigt begin van de avond.

Apple verwijdert ‘Listen on iTunes’

Apple heeft de woorden Listen on iTunes verwijderd van haar podcastpagina’s. In plaats daarvan staat er nu Listen on Apple Podcasts. En dat is volgens de nieuwsbrief Podnews een duidelijke aanwijzing dat Apple een aparte Podcastapp voor de desktop van iOS gaat bouwen. Als je nu op de link klikt op bijvoorbeeld iMac, zoals ik deed, wordt je wel nog steeds doorgestuurd naar iTunes.

Alles wat je moet weten over podcastpromotie

Een podcast maken is 1 ding, zorgen voor promotie is minstens zo belangrijk. Het bedrijf lowerstreet heeft een uitgebreide handleiding geschreven waarin zo’n beetje elke optie om je podcast onder aandacht te brengen voorbij komt. Zoals het maken van audiograms (kleine videotje om je podcast te promoten), clipsharing via Overcast, zoekmachineoptimalisatie voor podcasts, of het zinvol is je podcast helemaal te transcriberen, enzovoorts enzovoort. Een nuttige lijst, waar voor bijna iedere podcastmaker minstens 1 idee in staat dat je nog op kunt pakken.

Nieuw algoritme voor Podtrac

Een klein serviceberichtje voor mensen die podcaststatistieken hebben via Podtrac. Die heeft zijn algoritme veranderd – het lijkt erop dat ook zij gaan voldoen aan de IAB Podcast Metrics standaard. Het positieve gevolg is dat het aantal download van een podcast op deze manier vergelijkbaar wordt tussen verschillende statistiekenproviders, maar het nadeel (op korte termijn) is dat aantal downloads van je show omlaag lijkt te gaan. Dat betekent dus niet dat je daadwerkelijk minder luisteraars hebt, alleen dat er anders gemeten en vooral: anders geteld wordt.

De fake Joe Rogan

En tot slot: als je een podcast maakt, dan staan er dus best wel wat opnames van je stem online. Dan is het misschien niet meer zo slim om stemherkenning te gebruiken voor het ontgrendelen van apps of het inloggen op websites. Het is namelijk heel goed mogelijk om een stem van iemand na te bootsen, als je beschikt over een opname van het origineel. Dat heeft een team developers van het bedrijf Dessa voor elkaar met de stem van de bekende podcaster Joe Rogan. Voorbeelden die je zelf kunt beluisteren staan op deze website.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *