Een podcast is een mooie manier om te bouwen aan het ‘merk’ van je bedrijf of organisatie. Podcasts zijn bij uitstek geschikt voor storytelling en daardoor de ‘advertentie waar mensen écht naar willen luisteren’. Audiodroom helpt iedereen met een goed verhaal bij het maken van podcasts: van idee tot script, inclusief opname, montage, presentatie en distributie.

Podcasts. Wellicht luistert deze met zijn grote oren ook wel eens?

Wat is een podcast?

Een podcast is net zoiets als Netflix, maar dan voor geluid. Radio-on-demand zou je kunnen zeggen. In technisch opzicht dus niet veel anders dan een geluidsbestand, meestal een mp3, waarin een verhaal wordt verteld. Met interviews, muziek, locatiebezoek, een presentator (of juist niet), gasten, etcetera. Het onderwerp kan werkelijk van alles zijn. In tegenstelling tot radio – broadcast – is een podcast meestal bedoeld voor een kleiner publiek dat specifiek geïnteresseerd is in een bepaald onderwerp.

Heb je een voorbeeld van je werk?

Zeker! Zie Luister hieronder. Een podcast óver podcasting en de kansen voor corporate communicatie. Deze is ook te vinden via Apple Podcasts, Spotify, etc.

Op zoek naar de juiste vorm

Afhankelijk van het precieze onderwerp van jouw podcast kijken we samen naar de juiste vorm. Het uiteindelijk doel is dat we een audioverhaal maken dat van begin tot eind blijft boeien, dat de luisteraar eenvoudigweg niet uit kán zetten omdat ze wil weten hoe het verder gaat. Je publiek moeten blijven kluisteren (pun intended). Bij een podcast als storytelling denk ik aan:

  • Interviews met verschillende deskundigen houden en die dan door elkaar heen monteren zodat de sprekers op elkaar lijken te reageren.
  • Een talkshow met verschillende sprekers aan tafel.
  • Voorbijgangers, bezoekers, publiek om een korte reactie vragen en daarvan hele korte fragmentjes achter elkaar plakken. Voxpops, noemen we dat. Het tempo maakt het aantrekkelijk en de luisteraar kan zich erin herkennen.
  • Dingen opzoeken die geluid maken. Naar buiten! Naar de akker als het gaat over verzilting van de bodem. Waar we de voetstappen in de klei horen, de wind horen waaien en een vliegtuig horen overvliegen. Of we blijven binnen, maar dan gaan we wel naar de fabriekshal waar die uitvinding gemaakt wordt. Naast de ratelende lopende band staan! Natuurlijk zie je al die dingen niet, want het is een podcast, maar al die geluiden zorgen wel dat de luisteraar het gevoel krijgt dat ze er echt bij is.
  • Een speurtocht naar het antwoord op een vraag die je aan het begin stelt, die dan langs verschillende sprekers en locaties voert. Keuringsdienst van Waarde-achtig. Werkt dat voor corporate verhalen? Sure! Luister deze podcast van McDonalds maar eens – hij gaat over een iets triviaals als een sausje, maar het boeit vanaf de eerste seconde.
  • En dan heb je in de montage ook nog allerlei manieren en truucjes om het boeiend te houden. We kunnen werken met aankondigingen en tussenteksten; zo voeg je een soort presentator toe. Maar het is vaak ook mogelijk om alle vragen en tussenteksten eruit te snijden en alleen de sprekers aan het woord te laten. Daarnaast kun je nog werken met hele korte stukjes muziek – vooral als je in 1 podcast verschillende onderwerpen behandelt.

Maar soms is een podcast niet zozeer storytelling maar eenvoudig een integrale registratie van een event, bijvoorbeeld tijdens een congres. Beluister hier een voorbeeld. Ook dit kan Audiodroom voor je verzorgen.

"Prachtig verslag van het Deltacongres. Hele mooie, duidelijke podcasts. Een genoegen om naar te luisteren."
Leonieke Hurts "prachtige podcasts"
Leonieke Hurts
Productie Nationaal Deltacongres 2018

Waarom zou ik een podcast laten maken?

  • Bijvoorbeeld omdat je een verhaal te vertellen hebt over een (beleids)onderwerp;
  • Of omdat je een opname wilt maken van een congres;
  • Omdat geluid vaak net zo boeiend is om naar te luisteren, als een tekst om te lezen of een video om te kijken;
  • Omdat je publiek ondertussen iets anders kan doen: een podcast luister je in de trein, de auto, tijdens het strijken, koken, sporten of de afwas;
  • Omdat het aantal podcastluisteraars de laatste tijd flink toeneemt en er voor corporate en non-profit organisaties nog grote kansen liggen.

Welke onderwerpen zijn geschikt voor een podcast?

Tja, welk onderwerp niet? You name it, we make it. Soms is het makkelijk, dan heb je een aanstekelijk verhaal met een goede spreker, dan spat het idee van het papier. Soms is het even zoeken. Maar ook bij een verhaal dat in eerste instantie saai lijkt en gaat over wetgeving, procedures, normen of ingewikkelde getallen, is het altijd mogelijk er iets boeiends van te maken. Er is altijd een verhaal achter het verhaal. Er is altijd een reden voor de nieuwe normen of getallen. Er zijn altijd mensen die er in hun dagelijks werk of privé mee te maken krijgen, waar je naartoe kunt en die er iets over kunnen vertellen. Zulke verhalen die diep op de details ingaan zijn natuurlijk niet zo snel geschikt voor broadcast, maar bij een podcast heb je vaak een doelgroep die er al aardig wat van weet, en voor wie dit wel degelijk boeiend is. Tenminste, als je het verhaal boeiend vertelt – zie boven.

Technische aanpak

Podcasts worden vaak gemaakt voor en door echte liefhebbers. Tuinieren, race-auto’s, filiosofie, roeien, over alles is wel een podcast te vinden. De ene klinkt super professioneel en de volgende heeft een wat rommelig geluid en productie, en dat is vaak 1 van de charmes. Maar Audiodroom kiest altijd voor professionele productie, zodat goed bedoelde rommeligheid geen afbreuk kan doen aan merkwaarde. Je wilt broadcast quality: alles goed verstaanbaar en beluisterbaar, geen harde verrassingen in het geluid, maar ook geen te zachte delen. Je zoekt een boeiende montage. Je wilt een goede lijn in het verhaal. Even kort door de bocht: je wilt niet dat het klinkt alsof Piet van de beleidsafdeling een beleidstekst heeft ingesproken in het bezemhok van de kelder in je kantoor – hoe deskundig Piet ook is. Dus moet je op zoek naar:

  • Een goede vertaling van het eerste idee in een boeiend script, dat gebruik maakt van de (on)mogelijkheden in een geluidsproductie;
  • Professionele opnameapparatuur;
  • Acoustisch gedempte inspreekfaciliteiten;
  • Creatieve en deskundige montage;
  • Nabewerking van het geluid (eq, compressie);
  • Verbetering van het geluid indien nodig (de-clip, de-noise);
  • Niet te hard en niet te zacht, zodat het geluid even hard is als de muziek op Spotify, iTunes, YouTube of de landelijke radio. Dan hoeven de luisteraars hun volume niet bij te stellen voor jouw podcast. In technische termen: aanlevering op -16 LUFS (integrated).

Welke lengte kiezen we?

Om een goed antwoord te geven op die vraag moet je je even voorstellen hoe het bij je luisteraar werkt. Waar bevindt ze zich? Wat is hij aan het doen? Hoe lang kan ze zich concentreren? Hoe lang is het onderwerp boeiend te houden? Hoeveel details wil de luisteraar weten?

Een podcast is vaak iets waar de luisteraar even voor gaat zitten. Of liggen. Of rennen. Of in ieder geval: de tijd voor neemt. Terwijl ze ondertussen in de auto zit, in de trein, zijn mail leest, sport of in huis rommelt.

Luistergedrag naar podcasts is daardoor minder vluchtig dan kijkgedrag. En podcasts zijn veel minder ‘behang’ dan reguliere radio. Als je wel eens video’s of animaties hebt laten maken, weet je misschien dat 3 minuten al meer dan genoeg is.  En een nieuwsreportage op de radio van meer dan 3 minuten is bijna een uitzondering.

Podcasts zijn meestal langer. Een minuut of 10? Geen probleem; ik zou het zelfs een minimaal streven noemen. 20 minuten? Als het afwisselend of boeiend genoeg is, prima! Rond de 30 minuten moet je een echt een keuze gaan maken: is je podcast voor de forens? Dan moet je rond de 30 minuten wel stoppen. De gemiddelde reistijd van en naar het werk is in Nederland iets meer dan 42 minuten. Maar niet al die tijd kan je luisteraar effectief besteden aan luisteren; een deel gaat op aan jas aantrekken, deur op slot draaien, fiets stallen, etc. En bovendien is het een gemiddelde: er zijn ook mensen die (flink) korter onder weg zijn. Dus voor de forens zou ik tussen de 20 en 30 minuten proberen uit te komen. Persoonlijk vind ik het wel lekker als elke podcastaflevering een voorspelbare lengte heeft, dus altijd rond de 22 minuten, of altijd 30. Dan weet ik waar ik aantoe ben.

En? Kun je ook podcastafleveringen maken van 45 minuten? 60 minuten? 3 uur? Zeker! In de Verenigde Staten gebeurt dat regelmatig. En die worden ongetwijfeld ook beluisterd door forensen: de reistijd is daar vaak langer en bovendien kun je een podcast natuurlijk ook pauzeren.

Maar is is wel een gróót voordeel aan een beperktere lengte: het dwingt je om je beste materiaal te gebruiken. Je podcast wordt er vanzelf boeiender, vlotter en levendiger van.

Een podcast van 3 minuten is – meestal – af te raden: je luisteraars hebben geen zin om na een paar minuten alweer een nieuwe podcast te zoeken en te starten. Volgens mij voelt 3 minuten dan onbevredigend kort. Tenzij het om nieuws gaat: dan zijn korte blokjes die je in de ochtendspits snel kunt consumeren juist handig. De columns van Bernard Hammelburg op BNR zijn een goed voorbeeld en meestal 2 tot 3 minuten.

Overweeg jij een podcast te beginnen? Audiodroom helpt je graag!